Kraftig ökning av alkoholreklam i rutan

Det är förbjudet att göra reklam för alkohol i teve och radio i Sverige. Ändå är teve det medium där alkoholreklam ökar mest. Kanal 5, TV3 och MTV står för hela ökningen.

På ett år har den tevesända alkoholreklamen ökat med 26 procent i Sverige, enligt Sifo som mäter all reklam i svenska medier.

Kanal 5, TV3, MTV och deras systerkanaler sänder inte från Sverige, vilket gör att de kan kringgå den svenska lagstiftningen och visa reklam för öl, vin och sprit.

– Vi har satt upp regler för att vara så hänsynsfulla som vi kan vara. Vi har en acceptabelt ansvarsfull hållning i frågan, säger Dan Panas som är presschef på Kanal 5.

TV3, TV6, Kanal 5 och MTV har som policy att inte sända reklam för alkohol förrän efter en viss tidpunkt på kvällen och inte i samband med program där personer under 18 år är överrepresenterade bland tittarna.

Enligt Peter von Satzger som är informationschef på MTV är 80 procent av de som tittar på kanalen när reklamen sänds över 18 år.

– Vi följer lagen vi råder under och den normen som andra kanaler har. Vid den tiden har vi samma tittargrupp som övriga kommersiella kanaler, säger han.

– Det är helt galet att de visar alkoholreklam med tanke på vilken målgrupp de har. Det signalerar inte bara att det är okej att dricka utan också att det är inne, säger Anna Carlstedt som är ordförande i IOGT-NTO.

Hon är kritisk till att reklamen ökar. IOGT-NTO vill se en stark begränsning av alkoholreklam i hela EU.

– Alkoholen normaliseras av reklamen. Sedan vet alla som har läst marknadsföring att reklam faktiskt fungerar och driver upp konsumtionen, speciellt för ungdomar, säger hon.

Tevekanalerna började sända alkoholreklam i samband med att det blev tillåtet i Sverige att ha öl- och vinannonser i tidningar 2003, efter en dom i Marknadsdomstolen i det så kallade Gourmetmålet.

Men trots att alkoholannonseringen har mångdubblats sedan dess står den bara för en liten del av den totala reklamkakan. Enligt Sifo:s beräkningar köptes reklam för totalt 45 miljarder kronor 2009, alkoholannonserna stod för cirka 415 miljoner av det.

– Alkoholreklam är fortfarande en väldigt liten del i Sverige. Internationellt står den för en mycket högre andel. Men skulle det inte finnas regler och moraliska aspekter skulle nog alkohol­reklamen öka ännu mer, säger Lars Näsström som är projektledare för reklammätningar på Sifo.

Joanna Wågström

Mer från Accent