Cannabislegalisering

Växande cannabisindustri lockar investerare

Cannabisindustrin skjuter skott världen över. Samtidigt tror många att industrin kommer röra sig bort från cannabis som röks, till ätbara produkter och drycker.

Den kanadensiska cannabisjätten Canopy Growth går samman med Beckley Foundation (läs mer om Beckley foundation i vårt reportage om psykedelisk forskning) för att ta fram medicinsk cannabis för den brittiska marknaden. Produkterna från det gemensamma bolaget Spectrum Biomedical ska finnas tillgängliga inom kort. Det rapporterar Bloomberg.

Sedan november förra året är det möjligt för brittiska specialistläkare att skriva ut medicinsk cannabis till bland annat barn med epilepsi, men regeringen bedyrar att detta inte är ett steg mot legalisering.

En marknadsrapport från Canadian Imperial Bank of Commerce antyder att Canopy Growth kan komma att dominera cannabismarknaden globalt inom kort. Det rapporterar Ottowa Citizen. En annan utmanare på marknaden är Cronos Group som har flera odlingar runt om i Kanada. Men Canopy Groth är redan störst i världen inom cannabis med ett uppskattat värde på 142 miljarder kronor, och de har enorma tillgångar på banken. Samarbetet med Beckley Foundation är ett första steg ut i världen.

Investerare har ögonen på på den växande cannabismarknaden, och både alkohol- och tobaksföretag har satsat pengar inom cannabis. Alkoholjätten Constellation Brands investerade 37 miljarder kronor i Canopy Growth, medan Cronos Group hoppas på ett tillskott på 17 miljarder kronor från tobaksföretaget Altria Group.

Men samtidigt varnar Canopy Growths vd Bruce Linton investerare för cannabisbranschen i en intervju med CNBC. Han menar att det finns många oseriösa aktörer. En stor fråga i branschen är om, och i så fall när, cannabis kommer legaliseras på federal nivå i USA. Många stater har redan legaliserat cannabis för rekreationellt eller medicinskt bruk.

Det är ingen tvekan om att det finns stora pengar i cannabisbranschen. Exempelvis var cannabisföretaget Acreage holdings villiga att betala 48 miljoner kronor för att få sända en 60 sekunder lång reklamfilm under Super bowl, en av de största händelserna på amerikansk tv. Det rapporterar Forbes. Mediabolaget CBS tackade nej eftersom man ansåg att reklamen inte låg i linje med de policys man satt upp. Reklamfilmen innehöll vittnesmål från flera personer som berättade om hur de blivit hjälpta av medicinsk cannabis med allt från ångest till kronisk smärta.

Bruce Linton tror att framtiden för cannabis är ljus, men att det inte främst gäller cannabis för rökning. Snarare tror han att medicinsk cannabis kommer att öppna för nya produkter, som till exempel ångestdämpande drycker. Men alkoholföretaget Anheuser-Busch InBevs vd Carlos Brito ser inte att hans bransch skulle hotas av cannabisens framfart. De har just investerat 965 miljoner kronor i ett samarbete med ett kanadensiskt cannabisföretag för att framställa CBD-drycker.

I Kanada har industrin svårt att förse återförsäljare med produkter. I oktober legaliseras dessutom ätbar cannabis, vilket vissa tror kan göra att cannabisbristen håller i sig i ytterligare tre år. Det rapporterar CBC. Marknaden uppskattas växa med fem procent varje månad samtidigt som allt mer cannabis går på export.

Ätbar cannabis legaliseras den 17 oktober i Kanada, men det är ännu oklart hur regelverket kring produkterna kommer se ut.

Mer från Accent