– Det är glädjande att Filminstitutet har sett att vi har ett nytänk kring detta. Extrapengarna gör att vi nu kommer att kunna förverkliga de idéer vi har haft kring hur vi ska få fler unga till våra biografer, säger Lars Gillegård, biografkonsulent på Våra Gårdar.
Än så länge är planerna i sin linda och man kommer att samarbeta med en kommunikationsbyrå för att finslipa idéerna. Men Lars Gillegård kan ändå avslöja att tanken är att få unga att se biografen som en spännande mötesplats – som inte bara måste handla om filmvisning.
– Vi vill få unga att upptäcka biograferna. Det finns många sätt att locka dem bort från de virtuella mötesplatserna och få dem att mötas fysiskt i våra lokaler i stället. Ett sätt skulle kunna vara att de unga själva får välja film. Ett annat är att ge dem möjlighet att göra film som sedan visas på stor duk. Tekniken och lokalerna finns. Nu handlar det om att locka dit ungdomar och ge dem ett attraktivt sammanhang att vistas och verka i, säger Lars Gillegård.
Projektet är tvåårigt, men förhoppningen är att det ska förlängas och permanentas.