Tre frågor till Lena Erixon som är generaldirektör på Vägverket

Ni samarbetar med Vin- och spritleverantörsföreningen med en kampanj som heter Prata om alkohol som vänder sig till ungdomar i högstadiet, varför?

– Vi jobbar brett med de här frågorna och vi har tittat på vilka vi kan jobba med för att bäst nå nya grupper. Det har känts bra att jobba ihop med Vin- och spritleverantörsföreningen för att prata om att alkohol och vägar inte går ihop.

Hur tycker du att det påverkar er och kampanjens trovärdighet?

– Jag tycker inte att det påverkar. Vi agerar bara med de som vi uppfattar som seriösa. Vin- och spritleverantörsföreningen har tagit på sig det ansvaret och tycker att frågan om alkohol i trafiken är viktig så vi har samma grundsyn.

Blir det inte dubbla budskap till ungdomarna?

– Inte så länge vi är överens om budskapet. Vi har inga synpunkter på att man inte ska dricka alkohol, det är inte det viktiga för oss. Det viktiga är att alkohol inte hör ihop med trafiken.

Joanna Wågström

Mer från Accent