Norges motsvarighet till Sveriges Bryggerier har svartmaskerat alla ölbilder på sin konsumentsida Drikkeglede efter ett beslut av norska Hälsomyndigheten. ”Jag tror att det kommer bli mer restriktioner av marknadsföringen av alkohol i Sverige också – i EU som helhet pekar trenden åt det hållet”, säger Pi Högberg på Statens Folkhälsoinstitut.
I somras beslöt norska Hälsomyndigheten att alla bilder och recensioner av öl på webbsidan Drikkeglede skulle tas bort före 1 augusti. Om beslutet inte följs krävs Bryggeri- og drikkevareforeningen, Brod, som ligger bakom sidan, på 25 000 norska kronor om dagen.
Brod har valt att svartmaskera bilderna istället för att ta bort dem helt, och kallar Hälsomyndighetens beslut för censur.
– Tittar man på hur de har maskerat ölbilderna så ser man att de har varit noga med att en del av glas och innehåll fortfarande syns. Det ser ut som att de driver med det norska hälsodirektoratet, säger Pi Högberg, utredare och ämnesansvarig för alkohol på Statens Folkhälsoinstitut.
Hon har ingen åsikt om huruvida den norska Hälsomyndighetens beslut är bra eller dåligt. Men hon tror att vi kommer att få en restriktivare lagstiftning även i Sverige och många andra EU-länder när det gäller marknadsföring av alkohol.
– Men gränsdragningen mellan vad som är reklam eller marknadsföring och vad som är ren information är svår.
Enligt Pi Högberg innehåller allt fler artiklar och tv-program i Sverige vinrecensioner och liknande, och hon anser att det behövs studier som undersöker vilken effekt det får på alkoholkonsumtion och -skador.
Brod anser att norska Hälsomyndighetens beslut är otidsenligt och att det snedvrider konkurrensen till förmån för internationella alkoholproducenter.
”Vi beklagar det här, men lovar att slåss vidare för att ändra på ett regelverk som har passerat sitt bäst före-datum”, skriver Brod på Drikkeglede.
Jenny Stadigs