Sjöpolisen i Stockholm har också sett en minskning av antalet båtar som är ute på kvällarna. Samma sak är det med trafiken kring sjökrogarna vid stängningsdags.
Enligt gruppchef Fredrik Josefson kom lagändringen så sent förra våren att polisen hunnit göra all planering. Det bidrog till att man under sommaren inte ertappade så många extra som hade för mycket innanför västen.
Sjöpolisen i Stockholm har liksom kollegorna i Västra Götaland sett en minskning av båtar som är ute på kvällstid.
– Under midsommar var det klart färre, och likadant kring tider när sjökrogarna stänger, säger Fredrik Josefson.
Han säger att Rikspolisstyrelsen inte har fått utökade resurser i samband med den nya lagstiftningen, som han mest ser som en pekpinne från lagstiftaren.
– Visst har vi fått ett verktyg till, men någon större skillnad tycker jag inte att det är, säger Fredrik Josefson.
Varje polisdistrikt beslutar över sin egen budget och i Stockholm har man valt att inte skjuta till extra medel för bevakningen till sjöss. De hoppas ändå hinna mer fler utandningsprov.
– På det stora hela tycker jag att vi tillsammans med Kustbevakningens resurser har en bra bevakning. Då är det sämre i skärgårdar söder om Norrköping och utanför Luleå där polisen inte har några resurser till sjöss.
Han berättar att poliserna märkt att det blivit vanligare med fyllechaufför, att man som på land låter någon vara nykter och köra gänget. På sjön är detta dock inte så enkelt då den som kör måste ha rätt kompetens och alla som utför en väsentlig uppgift för sjösäkerheten kan ställas till svars. Detta gör att ägaren kan dömas för sjöfylleri utan att köra båten.
– Jag tycker inte att fylleriet sjön är något större problem. Det är omkring 25 000 som tas för rattfylla varje år. På sjön är det inte mer än ungefär 200, säger Fredrik Josefson.
Lars Soold