Julen

Så mycket ökar drickandet i jul

Accent har granskat Systembolagets försäljningsstatistik – som visar på en kraftig ökning under julhelgen.

Veckan innan jul mer än fördubblas försäljningen av alkohol på Systembolaget. Mest ökar sprit (224 procent), medan öl, vin, cider och blanddrycker ökar omkring 116 procent vardera.

Tittar man istället på volym är det öl som leder, förra året såldes 7,9 miljoner liter under julveckan. Detta kan jämföras med snittet samma år på 3,6 miljoner liter. På andra plats hamnar vin (och glögg) med 7,1 miljoner liter (upp från snittet på 3,3 miljoner liter).

Även försäljningen av alkoholfritt ökar på Systembolaget under julveckan. Förra året såldes då 97 000 liter alkoholfritt mot 31 000 liter en normal vecka.

Just nu genomför IOGT-NTO-rörelsen kampanjen Vit jul som syftar till att få människor att avstå alkohol under julens tre dagar. Hittills har över 11 000 personer skrivit under på att de ska ta en vit jul.

En av alla som tagit ställning är hockeylegenden Börje Salming, som säger så här om förra julen i en tidigare intervju med Accent:

– Det kändes faktiskt skönt att inte dricka! Jag vaknade pigg som en mört dagen efter. Det är ju en av fördelarna. Man slipper huvudvärk och baksmälla. Vi firar tillsammans med både barn och fyra små barnbarn och det känns självklart att låta dem stå i fokus. Julen är inte de vuxnas fest, utan barnens. Det roligaste är ju att se deras förväntan och glädje över julklapparna. Då känns det helt rätt att avstå alkohol och under juldagarna drack varken jag eller min sambo.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer