Uppdrag granskning visade i går att nära 3000 rattfyllerier förra året inte ledde till något straff, trots att det ofta fanns både erkännande och vittnesmål. Anledningen är att rattfylleristen redan var dömd för ett allvarligare brott.
Alkohol och bilkörning hör inte ihop. Därom är de flesta svenskar överens.
Enligt Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafiksäkerhetsverket och en av arkitekterna bakom nollvisionen, är det en unik norm som vuxit fram.
− Det ses inte med blida ögon av svenskar om du kör påverkad. Du anses nästan socialt förtappad. Ungefär 99,8 procent kör nyktra, men så fort du gått över den lagliga gränsen ökar risken att du ska orsaka en olycka 250 gånger. Är du rejält påverkad ökar den med 1000 gånger, säger han till SVT.
Han tillägger att ingen annan faktor har så stor effekt på bilkörningen som påverkan av alkohol eller droger.
Lars Hesselgren, som medverkade i programmet, blev vittne till hur en rattfyllerist vinglade omkring på vägen och sedan körde ut i skogen och in i ett träd. Mannen klarade sig och kravlade ur bilen. Lars Hesselgren väntade med mannen vid vägkanten tills polisen kom. Det fanns alltså vittne och mannen erkände både olovlig körning, rattfylleri och ringa narkotikabrott. Mannen var så påverkad att han somnade i polisbilen på väg till stationen. Trots det fick mannen inget straff. Inte bara i det här fallet. Han begick totalt 11 brott som han inte åtalades för.
− För mig är det en bonus, men vanliga Svenssons måste ju tycka att det är vansinnigt, säger mannen till SVT.
Anledningen till att mannen inte dömdes var att han nyligen fått ett annat straff och dömts till skyddstillsyn. Om de nya brotten inte är allvarligare än det han dömts för är det praxis med åtalsunderlåtelse. Det är åklagaren som avgör och det behövs ingen särskild motivering. Det hänvisas bara till det straff personen redan fått.
I ett annat exempel som togs upp i programmet hade en person åkt fast för rattfylleri fyra gånger. Tre av fallen ledde till åtalsunderlåtelse vilket fick till följd att tingsrätten som skulle döma mannen endast fick kännedom om ett fall och alltså inte kunde veta att händelsen inte var en engångsföreteelse.
Enligt Uppdrag granskning rapporterar polisen in en påverkad förare ungefär var tjugonde minut, vilket ger cirka 30 000 ärenden på ett år. Av dem ledde 3 000 inte till något straff. 1 200 lades ner redan på utredningsstadiet eftersom polisen bedömde att de kommer att leda till åtalsunderlåtelse. 1 650 fick inget straff på grund av åtalsunderlåtelse.
Claes Tingvall är besviken.
− Det skickar fel signaler både till allmänheten och till dem som begår många brott, säger han.
Eva Ekeroth