DRUGNEWS: Miljöpartiet föreslår en tilläggskatt på 20 kronor litern för alkoläsk. ”Drycken är inriktad mot unga och kan bli inkörsport till alkoholproblem”, säger riksdagsledamoten Helena Leander till Drugnews. Regeringen anser dock frågan sval.
Förslaget läggs nästa vecka när Miljöpartiet presenterar sin skuggbudget, som blir ett underlag inför den gemensamma rödgröna budget som oppositionen tar fram före valet.
Helena Leander som sitter i skatteutskottet räknar med att en extraskatt på alkoläsk skulle dämpa försäljningsutvecklingen och inbringa 270 miljoner kronor till staten. Pengar som ska läggas på alkoholförebyggande åtgärder.
Tilläggsskatten ska senare utvärderas för att se om önskad effekt uppnåtts.
Systembolagets försäljning av cider och blanddrycker – där alkoläsk ingår – ökade kraftigt kring millennieskiftet, +46 procent senaste decenniet, men fortsätter öka. Årets första sju månader sålde Systembolaget 11,9 miljoner liter färdigblandade drinkar, +5,8 procent mer än samma period ifjol.
I flera EU-länder har designade drinkarna på burk och flaska lett till ökad konsumtion bland ungdomar. Länder som Tyskland, Frankrike och Luxemburg har infört höga riktade skatter som uppges ha haft effekt med minskad försäljning.
Förra S-regeringen förberedde en extraskatt för alkoläsk, men efter alliansens makttillträde 2006 har inte mycket hänt. Dels anses det komplicerat att avgränsa en skatt så att den inte slår mot andra drycker, exempelvis glögg. Dels kan konsumtionsmönstret ha ändrats något.
– Frågan är sval. Visst attraherar alkoläsk ungdom, särskilt unga tjejer. Men langning till unga och införsel från utlandet är större problem idag, säger Ulrik Lindgren, politiskt sakkunnig (KD) på socialdepartementet.
På Maria Ungdom i Stockholm menar man att det var vanligare för några år sedan att unga som akut fördes dit hade druckit alkoläsk.
– Idag är starksprit ett allvarligare bekymmer hos våra ungdomar. Vi får ibland in 13-14-åringar som delat på en flaska vodka, säger överläkare Stefan Sparring till Drugnews.
Systembolagets presschef Lennart Agén säger att alkoläsk främst köps av yngre konsumenter, 20 år och uppåt. Generellt fler tjejer än killar.
Fotnot: Det finns idag ett 80-tal sorter i gruppen cider och blanddrycker, med namn som Smirnoff Ice, Gravendal Jordgubb, Hannas Smultron, Twisted Strawberry Vanilla. Alkoholhalt cirka 4-5 procent, de flesta har svenska producenter. En tilläggsskatt skulle leda till kraftigt höjda priser.
Av Drugnews/Sven Liljesson