I går fick UNF träffa Maria Larsson för att diskutera vinklubbarnas verksamhet.
Bakgrunden är UNFs tidigare provköp som visade att sex av nio beställningar som gjordes av underåriga levererades. Trots att det finns tydliga regler om att ålderskontroll ska ske vid leveransen. Dessutom fick flera av de unga kunderna erbjudanden om rabatter och reklam för klubbarnas produkter.
UNF har anmält alkoholreklamen till Konsumentverket och skickat resultatet av ålderskontrollerna till Statens folkhälsoinstitut.
− Vi hade två frågor till Maria Larsson, säger Linda Engström, en av UNFs två ordförande, dels om vinklubbarna är lagliga och dels vems ansvar det är att kontrollera verksamheten.
− Den första frågan utreds just nu av jurister, så den kunde Maria Larsson inte svara på, säger Linda Engström. På den andra frågan gav Maria Larsson tydligt besked: Tillsynen ska fungera avseende ålderskontroller, skatter och marknadsföring, oavsett om verksamheten är laglig eller ej.
Det är dock en uppfattning som inte delas av tillsynsmyndigheten, Statens folkhälsoinstitut. De anser sig inte ha i uppdrag att utöva kontroll över olaglig verksamhet.
Eva Ekeroth