På uppdrag av Systembolaget har Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, gjort en utvärdering av vilken roll bag-in-box-vinerna spelat för den ökade vinförsäljningen i Sverige. Resultatet av utvärderingen är att de har bidragit till ökningen, delvis på grund av själva förpackningen, men främst på grund av den mängdrabatt man faktiskt får om man köper vin i box i stället för på flaska.
Vin i låda började säljas på Systembolaget 1996. Sedan dess har vinkonsumtionen närmast fördubblats, från 1,7 till 3,2 liter per person och år. Ungefär hälften av det vin som säljs är numera förpackat i plast och kartong.
– Försäljningen av vin på flaska har inte minskat, den står snarare still, så ökningen står boxvinerna för, säger Mats Ramstedt, forskningsansvarig på CAN, och den som tillsammans med Björn Trolldal, utredare på CAN, ansvarat för utvärderingen.
Det finns andra faktorer som skulle kunna bidragit till den ökade försäljningen.
– Det skulle kunna vara en del av en långsiktigt uppåtgående trend. Vi har fått ökade disponibla inkomster och tillgängligheten har ökat. Vi har fler Systembolagsbutiker, lördagsöppet och ökad marknadsföring, inte minst av vin. Det är faktorer som skulle kunna driva upp försäljningen, säger han.
Ändå är slutsatsen han drar att boxarna ansvarar för en del av ökningen.
– Det sker ett ganska kraftigt trendbrott när boxarna införs, säger han.
Den främsta orsaken är antagligen priset.
– I praktiken får man mängdrabatt när man köper en box. Priset är cirka 25 procent lägre per liter, och priset vet vi spelar roll för konsumtionen, säger han.
Förutom det lägre priset påpekar han att det även kan ha betydelse att förpackningen är större och att den är lättare att frakta.
– Det kan också bli en normalisering att det alltid står vin framme. Det kan sänka tröskeln för att dricka. Inte syns det heller hur mycket som gått åt, säger han.
Vinförsäljningen har ökat med motsvarande 0,7 liter ren alkohol och vinpriset har sjunkit med cirka 15 procent sedan boxarna infördes.
– Varje vuxen svensk dricker cirka tre glas extra per månad på grund av boxarna. Det kanske verkar lite, men då får man tänka att det bara gäller dem som dricker vin och att det är utöver det man annars ändå skulle dricka, säger Mats Ramstedt.
Han är förvånad över att effekten är så stor.
– Resultaten var ganska väntade, men jag är ändå förvånad över hur stor effekten är. Men om man säljer en populär dryck billigare, i en stor och praktisk förpackning, så är det ju inte förvånande att det säljs mer, säger han.
Björn Trolldal har undersökt om de som köper vin i låda har en annan konsumtion än flaskköparna.
– Generellt kan man säga att det är en högutbildad kvinna, över 50, med hög alkoholkonsumtion som köper boxvinerna, säger han.
Att boxvinet skulle vara en kvinnofälla, som många gånger framhållits i debatten, stämmer dock inte anser han.
– Nej, de som dricker mest boxvin är äldre män. Med åren ökar andelen vin av alkoholkonsumtionen för både män och kvinnor, men kvinnor dricker inte så mycket andra drycker när de är yngre heller, säger han.
Kan man säga att det är en äldrefälla då?
– Kanske snarare det då, men jag skulle inte våga säga det utifrån den här undersökningen, säger han.
Boxvinköpare dricker oftare jämfört med flaskköpare, 9,9 gånger per månad jämfört med 7,6. Däremot dricker de sig inte berusade oftare.
Boxarna har inte påverkat öl- eller spritkonsumtionen, vilket förvånar Björn Trolldal.
– Det var lite överraskande att ökningen begränsar sig till vin. Att de andra dryckerna inte påverkades alls är intressant, säger han.
I Finland har man inte samma prisskillnad och där har man också haft en lägre försäljningsökning av vin sedan man införde boxarna. Att skillnaden mellan flaskor och boxar är mindre där beror på att Finland har en särskild skatt på alkohol- och läskförpackningar
Systembolaget kan inte påverka priset på boxarna.
– Vi har ett påslag för våra omkostnader som läggs på inköpspriset. Både vi och producenterna har lägre hanteringskostnader för boxarna än för flaskorna, vilket förstås påverkar priset. Vår prismodell är helt transparent. En producent kan direkt se vad varan kommer att kosta i butiken om vi köper in den för ett visst pris. Prismodellen kan inte användas i alkoholpolitiskt syfte. Det har vi alkoholskatten till och den baseras ju på alkoholstyrka, inte vilken förpackning varan har, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.
Han har en annan möjlig förklaring som kan ha bidragit till att boxvinerna inte har fått samma genomslag i Finland.
– Hos oss kan tillverkare själva placera produkter i beställningssortimentet. Där hamnar alla billiga lådviner som uppskattas av en del konsumenter, men som vi egentligen inte vill ha. Så fungerar det inte i Finland, ser han.
Med anledning av rapporten kräver IOGT-NTO att något görs åt mängdrabatten på boxvin.
— Boxviner står för en stor del av Systembolagets totala vinförsäljning och det är inte konstigt när det lönar sig att köpa mer. Vi har en hög alkoholskatt för att det minskar skadorna alkoholen orsakar. Men blir det billigare literpris genom att köpa större volymer är syftet med skatten underminerat och då behövs någon form av prishöjning på boxar, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.
Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:
»