USA

Kändisar lånar ut sitt namn till cannabisindustrin

Tv-personligheter, skådespelare, rappare och rockmusiker – allt fler amerikanska kändisar investerar och vill sätta sitt namn på cannabisprodukter. 

Det är ingen hemlighet att kändisars ansikten på produkter hjälper till att öka försäljningssiffrorna. En av de senaste i raden att låna ut sitt namn till ett cannabisvarumärke är David Crosby, rockikonen känd från 70-talsbanden the Byrds och Crosby, Stills, Nash & Young.

Han är sedan tidigare känd cannabisförespråkare och försöker nu licensera sitt namn till ett cannabisföretag för att främja medicinsk cannabis för äldre personer, enligt det amerikanska affärsmagasinet Forbes. Helst vill David Crosby kalla varumärket ”Mighty Croz”, eftersom att det är hans smeknamn. På så sätt skulle han kunna kringgå att lagar i vissa områden som inte tillåter att kändisars namn syns direkt på cannabisprodukter. Det är ännu inte känt vilket företag som vill ta sig an licenseringen.

En annan celebritet som nyligen gett sig in i cannabisindustrin, är tv-personligheten Martha Stewart. Hon är känd för att vanligtvis låna ut sitt namn till vardagsprylar, som hushållsprodukter och mat, men Martha Stewart går nu även samman med det kanadensiska marijuanaföretaget Canopy Growth, för att bli rådgivare och för att hjälpa till att utveckla CBD-produkter för både människor och djur. Enligt tv-bolaget CNN kommer första produkten att rikta sig till just husdjur.

Martha Stewart kom i kontakt med företaget via världskända rapparen Snoop Dogg som hon har en tv-show tillsammans med. Snoop Dogg är nämligen delägare i Canopy Growth, vilket är det största cannabisodlingsföretaget i världen och som sedan tidigare har exklusiva rättigheter till artistens cannabisvarumärke Leafs by Snoop.

Andra kändisar som också gett sig in i cannabis-branschen är, enligt Forbes, Skådespelerskan Gwyneth Paltrow som med sitt lifestyle-varumärke Goop har gjort samarbeten med cannabisföretaget Medmen, skådespelerskan och tv-personligheten Whoopi Goldberg som gett sitt namn och pengar till medicinska cannabisprodukter (som heter Whoopi & Maya Synergy), Hollywoodregissören Francis Ford Coppola säljer cannabisprodukter under sitt välkända namn i Kalifornien, och tidigare tungviktsboxaren Mike Tyson, som har startat en odling där forskning kommer att bedrivas och som kommer att vara öppet för turister.

Kändiseffekten har varit tydlig för flera av varumärkena: Canopys aktier steg med 17 procent när Snoop Doggs partnerskap tillkännagavs år 2016, enligt bloomberg.com. När nyheten avslöjades om Martha Stewarts samarbete i början av 2019, steg aktien med fyra procent.

Chris Walsh, redaktör och grundare till nyhetssajten Marijuana Business Daily, bekräftar att kändisar har ett stort inflytande gällande beslut om cannabisinköp.

– Vår forskning har visat att konsumenter är villiga att betala 25 procent mer för produkter med ett kändisnamn, jämfört med nästan identiska produkter utan stjärnglans. Det är inte en överraskning, eftersom detta är typiskt konsumentbeteende oavsett produkt, säger han till Forbes.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer