Utmärkelsen delas ut av tidningen Resumé för sextonde året i rad.
Det är arbetet mot så kallad gårdsförsäljning som lett till att Alkoholpolitiskt Forum och IOGT-NTO utsetts till kandidater.
Motiveringen lyder : ”Alkoholpolitiskt Forum och IOGT för motstånd mot gårdsförsäljning av vin och öl. Svenska vinodlare med tungt understöd av LRF har i flera år drivit frågan om att gårdsförsäljning av vin och öl ska tillåtas i Sverige. En utredning lade ett förslag om gårdsförsäljning 2010. Sedan dess har en aktiv nykterhetslobby skapat en politisk låsning där det i praktiken är omöjligt att i dag lägga ett förslag.”
− Det är jätteroligt att vi är en av kandidaterna. Det visar på kraften i folkrörelsearbete. Vi är många som jobbat tillsammans. Hela organisationen har mobiliserats och vi har kunnat arbeta både på förbundsnivå och lokalt för samma sak, och det har tydligen märkts, säger Sara Heine, verksamhetschef på IOGT-NTO.
Stor blandning av kandidater
Bland övriga kandidater till utmärkelsen finns dataspelsbranschen, för deras arbete med att avskaffa dubbelmomsen på appar, Villaägarnas kampanj för att få bort kommunernas gatukostnadsavgifter, sjuksköterskeupproret ”Inte under 24 000 kronor”, RFSL och HBT-rörelsen för kampanjen att få bort steriliseringstvånget för personer som byter kön, Lärarnas Riksförbund för kampanjen att återförstatliga skolan, kampanjen för Ostlänken genom lobbybolaget Nyköping-Östgötalänken AB, Saab som ännu en gång tycks få igenom en ny svensk JAS-order, Majblomman för kampanjen för barnglasögon och lobbygruppen Spårvagnsstäderna.
Förra året blev hotell- och restaurangföretagarna SHR (numera Visita) och cateringföretagaren Mats Eriksson utsedda till Årets lobbyist för kampanjen för sänkt restaurangmoms.
Årets vinnare presenteras den 14 november i Stockholm.
I juryn sitter Sofia Arkelsten, tidigare partisekreterare M och i dag ordförande i riksdagens Utrikesutskott, Jan Larsson, kommunikationsdirektör Nordea och tidigare statssekreterare hos Göran Persson, Jenny Madestam, statsvetare på Stockholms universitet och krönikör i Expressen, Johan Thor, commercial director GlaxoSmithKline, utsedd till Årets Lobbyist 2008 och Claes de Faire, chefredaktör Resumé.