Gränshandel

Gränslöst – så flyter spriten fritt från Tyskland

Sedan införselkvoterna försvann har privatinförseln av alkohol exploderat. Nu är den uppe i 40 miljoner liter alkohol per år. Och det är bara de lagliga mängderna från Tyskland.

Flaskorna i kundvagnen skallrar när Calle Persson, 22 år från Unnaryd, drar den tunga vagnen över parkeringen utanför Border Shopen i Puttgarden, Tyskland. Vagnen är fylld med 25 flak starköl och tio liter sprit, eller med 170 fyllor, om man hellre vill räkna så. Calle Persson och två kompisar satte sig i en skåpbil i Unnaryd klockan tre på natten. Alla jobbar i byggbranschen. Bilen är en firmabil. 08.30 anlände de till sprithimlen, som de kallar den tyska gränshandeln. Halva priset på sprit, det är himlen.

– Det är billigt. Det är därför vi har åkt hit, säger Calle Persson som är ung och vältränad. Han ser inte ut som en person som dricker sig full tre gånger i veckan.

– Självklart kommer jag inte dricka allt det här själv, säger han och pekar på den välpackade kundvagnen, även om det kan bli rätt mycket på sommaren.

Kompisar och familj ska också få. Och lite ska säljas. Det rör sig inte om någon organiserad smuggling, bara om att sälja lite för att finansiera sitt eget.

Inför den svenska gränskontrollen har de en plan.

– Det är midsommarfest, personalfest, sommar. Vi har planer ända upp till plan D. Nervöst är det, jag är så dålig på att ljuga, säger Calle Persson.

Fritt fram att köpa sprit i Tyskland
Men killarna har inte mycket att oroa sig för. Det finns inga regler för hur mycket alkohol en svensk får köpa med sig från ett annat EU-land. Så länge man kan hävda att det är för privat bruk är gränserna öppna.

Varje dag passerar tusentals svenska bilar tullkontrollen fullastade med alkohol – helt lagligt. Enbart från Tyskland förs varje år 25 miljoner liter öl, fyra miljoner liter sprit och tio miljoner liter vin in i Sverige den lagliga vägen.

Utöver det tillkommer smugglingen. Under 2010 smugglades 24 miljoner liter öl, 2,7 miljoner liter sprit och nästan två miljoner liter vin in i Sverige. Handeln kostar Sverige 2,2 miljarder per år enbart i förlorad alkoholskatt.

Klockan sex på morgonen varje dag slår Border Shopen upp sina portar. Vanliga bilar, kombibilar, bilar med släp och skåpbilar, fyller snabbt parkeringen. De flesta har svenska nummerplåtar. Stundtals bildas det köer in i butiken som är fylld med storpack alkohol. En våning för sprit, en för vin, en för öl och en för godis.

Hälften av kunderna i Border Shopen, som drivs av färjebolaget Scandlines, är svenskar enligt företagets uppgifter.

– Vi har 40 kilo tillgodo. Och så vart det två flak öl mindre så då har vi 60 kilo tillgodo, säger Yngve Karlsson från Trollhättan som åkt till Tyskland för första gången med sin fru och två vänner. Alkoholen är till en 40-årsfest. På Systembolaget skulle kalaset ha kostat 16 000 kronor, i den tyska gränshandeln betalar paret 6 000 kronor. Plus resan på 1 700 kronor.

Vikten på alkoholen den enda gränsen
Utrustade med en kombibil med hyrsläp kan de ta med sig 37 flak öl, ett gäng dunkar med vin och sprit plus kompisarnas inköp utan risk för att överlasta.

Eftersom det inte längre finns några införselkvoter händer det att polisen står vid gränskontrollen och väger bilar som passerar. Vid överlast plockas extrakilona bort direkt på plats och köparen riskerar böter. Det är vikten inte mängden som sätter gränserna. De som vill hålla sig på rätt sida av lagen ser till att hålla vikten. De som struntar i lagen lastar in så mycket det går och hoppas att polisen inte står vid kontrollen just den dagen – eftersom tullen inte har befogenhet att väga bilar.

Allt mer alkohol köps i Tyskland
Det har aldrig köpts så mycket öl, vin och sprit vid den tyska gränsen som nu. 2003 stod Tyskland för 38 procent av den totala införseln, 2010 var motsvarande siffra 47 procent, enligt Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforsknings, Sorad, årliga undersökning.

Svenska bryggerier sålde 43,8 miljoner liter öl till Tyskland 2010, det är 44 procent mer än 2007.
Nästan all öl som körs ner med lastbilar till Tyskland körs hem igen av svenska privatpersoner. Var tredje öl som dricks i Sverige är köpt i Tyskland. Och burkarna går inte ens att panta.

På parkeringen till Nielsens discount, en av tre spritbutiker i det lilla samhället Burg några kilometer från Puttgarden, står ett tjugotal bilar på parkeringen. Samtliga är skåpbilar av större modell, sådana som rymmer mellan tio och 14 kubikmeter, och alla utom en har svensk registreringsskylt.

Truckar kör fram pallar med öl
På Nilesens discount finns det inga begränsningar för hur mycket kunderna får köpa. Vilket lockar dit storköparna, eller ska vi kalla dem smugglarna?

Med jämna mellanrum kör truckar fram pallar med öl, vin och sprit till bilarna. Varje pall innehåller mellan 99 och 108 flak öl. Till varje bil levereras två pallar.

Peter, han vill inte uppge sitt riktiga namn, står vid en stor vit skåpbil och lastar av den första pallen som han förbeställt på internet innan han åkte ner till Tyskland. Nästa pall ska trucken komma med om fem minuter. Hans unga blonda fru står och väntar i butikens entré. Med två kundvagnar fyllda med lådvin. När Accent frågar om en intervju säger hon oroligt:

– Det där får du prata med Peter om, det är han som har beställt.

– Vi ska ha lite fest eftersom jag och min fru har fått barn och har köpt hus, säger han.

Peter har köpt 120 flak öl, det är 2880 burkar – 576 fyllor, samt vin och sprit. En rejäl fest för att fira att man fått barn.

Samma regler gäller för smugglarna som den lagliga införseln – hävda att det är för privat bruk och överlasta inte bilen så klarar du dig.

Vid lunchtid är det trafikstockning på vägarna från spritbutikerna till färjan. I kön som långsamt rör sig framåt varvas de olika typerna av spritköpare. Alla på väg till Sverige.

I den tyska gränshandeln handlar Svensson och smugglare sida vid sida. Allt pågår helt öppet. Och gränsen mellan lagligt och olagligt finns inte – allt är för privat bruk.

Bilkön löses inte upp förrän klockan 18 på kvällen.

Joanna Wågström

Mer från Accent