ny på jobbet

Hon ska ta IOGT-NTO:s kommunikation in i framtiden

Pia Thunström är IOGT-NTO:s nya kommunikations- och påverkanschef med en bakgrund i Svenska kyrkan.

Vad har du jobbat med tidigare?

– Jag kommer närmast från Svenska kyrkan i Eskilstuna där jag jobbat som kommunikationschef sedan januari 2011. Där har jag främst jobbat med medlemskommunikation, det vill säga att vårda, värva och behålla medlemmar

– Tidigare arbetade jag för organisationen Ung företagsamhet, som jobbar med företagsamhet på gymnasiet. Elever kan välja att läsa Ung företagsamhet och får då driva ett företag under ett år på gymnasiet. Det var jättekul och något jag brann för. Jag har jobbat både inom kommun och stat, det mesta inom kommunikation helt enkelt.

Vad tar du med dig för erfarenheter från Svenska kyrkan till ditt jobb på IOGT-NTO?

– Jag tycker det är häftigt att jobba med frågor som inte är så populära och inne. I kyrkan lyckades jag öka antalet dop i ett allt mer sekulärt Sverige. Speciellt Mälardalen där jag jobbade är väldigt sekulärt. Men jobbar man med ett mottagarperspektiv så kan man ändå komma långt och få ett bra resultat. Det tar jag med av.

– Det jag spunnit igång på inom IOGT-NTO:s område är alkoholnormen. Det har blivit allt tydligare sedan jag fick tjänsten i somras. Jag ser saker på ett helt annat sätt när jag börjat eftersöka och reflektera kring alkoholnormen. Varför ser det ut såhär; att vi skålar champagneglas för att fira och belöna oss själva? Hur har det blivit så?

– Jag tror att jag kan tillföra något genom att vända och vrida på frågan ur ett kommunikationsperspektiv. Jag är inte så bevandrad i politisk påverkan så det kommer bli spännande. Det finns en oerhörd kompetens på IOGT-NTO att lära av. Politik och påverkan går ju egentligen i varandra.

Har du haft någon kontakt med IOGT-NTO tidigare i livet?

– Nej, men organisationen har ju inte gått mig förbi. Jag har ju vetat vad det är men kan inte säga exakt var, när och hur jag kommit i kontakt med IOGT-NTO tidigare. När jag berättade på mitt gamla jobb att jag fått ett jobb på IOGT-NTO var inte alla som visste vad som stod bakom den bokstavskombinationen.

– På ett personligt plan har jag nära som fastnat i missbruk av alkohol och fått se det på nära håll. I Eskilstuna driver kyrkan även ett härbärge för människor med missbruksproblematik. Där jobbar kyrkan nära och aktivt med den här sortens frågor. Eskilstuna kommun hjälper inte till utan i stället har kyrkan gått in och tagit det ansvaret.

Vad kommer förändras med dig vid rodret på kommunikations- och påverkansavdelningen?

– Det jag gjort bra tidigare som chef är att få ihop medarbetare och coacha dem, att fortsätta driva arbetet mot en utveckling av kommunikationen.

– Kommunikationsavdelningen ska ju inte vara en planet ovanför organisationen. Man behöver hela tiden förankra med organisationen vad man gör och varför. Jag hoppas kunna få de kugghjulen att gå i varandra. Alla är vi ambassadörer och kommunikatörer för vår organisation. Då måste vi också lyssna på varandra.

– Sedan är det viktigt att hänga med i den digitala utvecklingen. Det gäller att hela tiden planera för hur medielandskapet kommer se ut om fem år och förbereda för det redan nu. Jag tycker om att jobba med utveckling och att ha pejl på vad som händer där ute så att vi kan fortsätta vara aktuella och moderna.

Vad kommer vara ditt främsta fokus den närmaste tiden?

– Just nu är det att börja där jag står. Jag behöver lära känna mina medarbetare runtomkring mig. Jag började för två veckor sedan och det är fortfarande mycket introduktionsmöten. Sen finns ju massa saker framöver, till exempel temaåret om alkohol och våld nästa år.

Mer från Accent