Systembolaget ökade sin försäljning med nästan 8 procent under 2009. Men svenskarna dricker inte mer. I stället har reseinförseln och hemtillverkningen av alkohol minskat.
– Tidigare har svenskarna åkt över till andra länder i Europa och köpt alkohol men den svaga kronkursen har gjort att de handlar på Systembolaget i stället, säger Lennart Agén som är presschef på Systembolaget.
Enligt Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, Sorad, vid Stockholms universitet, har inte den totala alkoholkonsumtionen ökat i Sverige under 2009. Systembolaget har i stället tagit marknadsandelar från bland annat reseinförseln och hemtillverkningen av alkohol.
Även våra nordiska grannar kommer till Sverige för att handla på Systembolaget. I gränsbutikerna i Skåne, Blekinge och Halland samt butiker som gränsar mot Norge och Finland ökade Systembolagets försäljning totalt med 18 procent under året.
– Vi har aldrig haft så mycket danska kunder som vi har just nu, även norrmän och finnar handlar hos oss. Försäljningen i våra gränsbutiker har verkligen dragit i väg, säger Lennart Agén.
Systembolagets totala försäljning ökade med 7,8 procent mätt i ren alkohol. Spritdrycker ökade med 5,4 procent och starköl med 6,9 procent. Vinförsäljningen ökade med 9 procent och cider och blanddrycker med 5,2 procent.
Allra mest ökade försäljningen av alkoholfria drycker. Totalt såldes cirka en miljon liter, vilket var 19 procent mer än året innan.
– Vi tycker att det är kul att alkoholfritt har dragit i väg så mycket. Fler bryr sig om sin hälsa och jag är övertygad om att alkoholfria alternativ har blivit en naturlig del vid det dukade bordet.
Joanna Wågström