Efter den första januari är tanken att fler rattfylleridömda ska välja alkolås istället för indraget körkort. Samtidigt som en lagändring ökar minimitiden för körkortsindragning till ett årbörjar staten att subventionera kostnaderna för den dömde som väljer alkolås.
Den försökslagstiftning som praktiserats i sedan 1997 har inneburit att dömda för rattfylleri har kunnat få körkortet villkorligt återkallat genom att välja att använda alkolås och göra medicinska kontroller. Försöket har fallit så väl ut att det nu permanentas. Lagen kommer också att ändras så att fler blir motiverade att välja alkolås.
− Tidigare har de som dömts till de lindrigaste straffen bara blivit av med körkortet i 3 – 4 månader. Då har de flesta avstått från att delta i försöket eftersom det varit förenat med ganska stora kostnader att skaffa alkolåset, säger Catrin Tidström, kansliråd på Näringsdepartementet.
Den 1 januari ändras lagen så att den som åker fast för rattfylleri får körkortet indraget i minst ett år.
Tidigare har den som valt alkolås varit tvungen att stå för alla kostnader själv. Det har blivit dyrt för den enskilde – enligt en statlig utredning har det kostat cirka 60 000 kronor. Kostnaderna består av ansöknings- och deltagaravgift till länsstyrelsen på 6 300 kronor. Sedan tillkommer kostnader för installation, hyra, demontering och servicegenomgångar av alkolåset på cirka 30 000 kronor och slutligen kostnader för läkarbesök och provtagningar på omkring 22 500 kronor.
− Nu kommer staten att subventionera administrationen och läkarbesöken blir något glesare, säger Catrin Tidström. Då minskar kostnaderna för den skilde.
Enligt henne är resultaten av försöket mycket positiva.
− De som valt alkolås är en tungt belastad grupp. De flesta har kört med över en promille alkohol i blodet. Klarar man det är kroppen van vid ganska stora mängder alkohol, säger hon.
Uppföljning tre år efter alkolåsperiodens slut visar att de som fullföljt försöket ar nyktrare, hade bättre hälsa, färre sjukskrivningsdagar och drabbades mindre av olyckor, än innan de åkte fast.
− Det är stora vinster, både samhällsekonomiskt att mänskligt, säger Catrin Tidström.
En annan förändring är att även unga förare, som fortfarande befinner sig inom körkortsprövotiden, kommer att kunna välja alkolås.
− Vi vill ge alla möjlighet till att få hjälp att bryta missbruk eller riskabel alkoholkonsumtion, säger Catrin Tidström. Det har visat sig att detta är ett bra instrument.
Eva Ekeroth