Politik

Därför vill Starbucks servera öl och vin

Världens största kafékedja Starbucks utökar sin alkoholservering rejält – det som tidigare var experimentverksamhet på enstaka ställen ska nu spridas över hela USA.

Med närmare 21 000 kaféer i 62 länder är Starbucks världens största kafékedja. Omsättningen ligger på omkring 85 miljarder kronor per år – en siffra som företaget nu vill öka med hjälp av alkoholförsäljning.

Redan 2010 började ett enskilt Starbucks-kafé i Seattle servera alkohol. Nu planerar kedjan att under de kommande åren utöka detta till tusentals kaféer. Anledningen är att man vill ha fler kunder under kvällstid – och en större intäkt per kund.

Under ett möte för aktieägare nyligen berättade vd:n Howard Schultz att den typiska Starbucks-kunden idag handlar för fem dollar per besök och menade att ett glas öl eller vin kan dubbla den siffran.

Enligt Howard Schultz finns i dagsläget inga planer på att expandera alkoholförsäljningen utanför USA.

Läs mer i USA Today.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer