Alkoläsk

Coca-Cola vill börja sälja alkohol

Hälsomedvetna unga dricker inte lika mycket läsk som tidigare. Nu har Coca-Cola planer på att lansera alkoholdrycker i Japan.

Alkoläsken Chu-Hi, blir allt populärare i Japan, särskilt bland kvinnor. Det är en smaksatt dryck med den lokala spritsorten shochu tillsatt och namnet är en förkortning av shochu highball. Alkoholstyrkan är mellan tre och åtta procent.

Nu vill Coca-Cola också vara med och dela på kakan och planerar därför att lansera en egen alkoholhaltig dryck. Det rapporterar BBC.

– Vi har inte försökt oss på kategorin lågalkoholhaltiga drycker tidigare, men det här är ett exempel på hur vi fortsätter att utveckla möjligheter utanför våra kärnområden, säger Jorge Garduno, ordförande för Coca-Cola i Japan.

Han tror inte att produkten kommer att säljas utanför Japan.

Enligt BBC kommer sig Coca-Colas intresse för alkohol av att unga blivit mer hälsomedvetna och inte dricker lika mycket läsk som tidigare. Coca-Cola har därför börjat sälja såväl vatten som te och nu alltså börjat nosa på alkoholmarknaden.

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:

»

Mer från Accent