Gårdsförsäljning

Allt fler småbryggerier – och de vill ha gårdsförsäljning

I slutet av 2017 fanns det 413 företag registrerade som producenter av öl i Sverige. 86 procent av dem vill enligt en ny rapport starta gårdsförsäljning.

Det är tidningen Driva eget som under rubriken Öl, vin och sprit en gyllene affär – men inte för alla ,redovisar Dryckesrapporten 2018, framtagen av Lantbrukarnas riksförbund, LRF, i samarbete med aktörer inom dryckesbranschen.

När man undersökte marknaden 1995, fanns det bara 15 bryggerier kvar i Sverige. Under 2010-talet inleddes en kraftig tillväxt av småbryggerier och i slutet av 2017 fanns det 413 företag registrerade som producenter av öl. Av dem var 300 aktiebolag.

Majoriteten av dem är enligt rapporten intresserade av egen gårdsförsäljning direkt till konsument. Hela 86 procent av bryggerierna vill starta någon form av gårdsförsäljning medan 5 procent inte är intresserade. Och LRF:s vd Anders Källström försitter inte chansen att propagera för gårdsförsäljning, med hänvisning till att det kommer att skapa tusentals nya jobb.

Systembolagets vd Magdalena Gerger skickade i höstas ett öppet brev till svenska riksdagsledamöter. I det varnade hon för den uppluckring av alkoholmonopolet som hon menar att gårdsförsäljning av alkoholdrycker skulle innebära.

Gårdsförsäljning, menar  Magdalena Gerger, vore ett avsteg från den folkhälsoorienterade alkoholpolitik som Sverige driver idag och som en stor del av den svenska befolkningen ställer sig bakom.

Mer från Accent