Plötsligt står alkoholfrågan högt på dagordningen i Danmark. Ett nätverk tonåringars aktioner har gett vuxenvärlden en rejäl baksmälla. Överallt diskuteras föräldrarnas roll som förebilder för de ungas alkoholvanor.
Med ett rödvinsglas i handen uppmanar föräldrar sina barn att inte dricka alkohol. Hur trovärdiga är ni vuxna då? Ni ska ju vara förebilder för oss unga? Frågorna ställs av ett nätverk tonåringar i Danmark och de står på agendan i media, på skolor och bland politiker sedan ett par månader.
Nätverket syns och möts på www.youthexplorer.dk. De unga har genomfört spektakulära aktioner som fått stor uppmärksamhet och satt igång en intensiv debatt.
– Föräldrar och vuxna säger åt oss att inte dricka samtidigt som de själva dricker, säger Nina Jensen.
De ungas aktioner har riktat in sig mot vuxenvärldens dubbelmoral. Barn gör som vuxna gör. Om vuxna dricker alkohol ständigt och jämt så kommer även unga att göra det.
– Här i Hörsholm dricks det mest i hela landet, så det är bra att vår kampanj får stor uppmärksamhet, säger kompisen Tara Freitas.
Hörsholm ligger på Nordsjälland, vid Öresund norr om Köpenhamn, som är den rikaste delen av Danmark. Villorna ligger i mångmiljonklassen. Området kallas ofta för whiskybältet. Här dricks det mycket och dyr alkohol.
Vi möter en grupp från kampanjen i kyrkan i Kokkedal. I sin predikan påpekar församlingsprästen Sarah Auken att nästan en tredjedel av den vuxna befolkningen på orten har ett riskbruk av alkohol.
– De ungas aktioner får de vuxna att stanna upp och tänka till, berömmer hon.
Gruppen från www.youthexplorer.dk svarar med att bjuda på varm korv och förklara för kyrkobesökarna vad de håller på med.
Vid ett tillfälle tågade de unga in till vinhyllorna i en livsmedelsbutik med rödmålade händer. Istället för blod symboliserade det rödvin.
På plakat krävde de unga ett alkoholförbud för alla mellan 35 och 65 år. De lade sig på golvet, men blev utkörda av butiksägaren. Protesten fortsatte på trottoaren utanför i stället.
Aktionen delade vuxenvärlden i två delar. Alldeles för drastiskt, tyckte somliga, medan andra applåderade. Följden blev hur som helst att alkoholen diskuterades i folketinget, media och i TV-soffor.
– All press är god press, säger Siv Hyllested och Louise Konnerup som deltagit i kampanjen sedan starten.
Nog hade de trott att aktionerna skulle få uppmärksamhet lokalt men inte att de skulle bli riksnyheter. En enda dagstidning har varit negativ till kampanjen.
– Aktioner ska vara korta och komma plötsligt annars tröttnar folk, anser Oscar Höjsteen, ett av kampanjens ansikten utåt.
Louise, Siv och Oscar ser väldigt nöjda ut. Avsikten var att föräldrar skulle börja fundera över hur deras egna dryckesvanor påverkar barnen och så har det blivit.
Text: Sven Rosell Foto: Martin Lehmann