När Accent kommer på besök är ett taggat värvargäng på plats, bland andra Kristina Sperkova, Per Leimar, Bo Högstedt och Karin Wikman. De står några timmar i taget och pausar därefter.
Kristina strålar som en sol när hon berättar att hon, vid 15-tiden, hade lyckats värva två nya nedlemmar. Lika glad är Karin Wikman som värvade tre under de tidiga morgontimmarna.
– Det är jättekul att värva, jag har varit med i flera värvningskampanjer och tycker att det är lika roligt varje gång. Rörelsen har gjort så mycket för mig. Jag har fått åka till Bryssel och har gått på Wendelsberg. Så nu är jag glad att få ge tillbaka, säger Karin som gärna pratar lite extra med föräldrar, mor och -farföräldrar.
– Vi har vår fina Junisverksamhet och den kostar inte så mycket. Många är intresserade av att få in sina barn på olika aktiviteter och via barnen når vi föräldrarna, säger hon.
Hemligheten bakom en lyckad värvning är att man är glad och positiv, tycker hon och tillägger att hon kommer att medverka hela veckan.
Under dagen och eftermiddagen har ett tiotal nya medlemmar tillkommit – inte dåligt för att vara första dagen på Stockholms Central!
Målet under värvningsveckan på Stockholms Central är 120 nya medlemmar. Totalt ska 5000 nya medlemmar värvas under 2014.
Förutom värvningskampanjer på centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg under mars, kommer kampanjen Fika för alla att återkomma i april – också det ett tillfälle att träffa människor och värva medlemmar.
– När föreningarna under april är ute och värvar kommer de att bjuda in till ett kafferep i föreningslokalen. Det ger ett mervärde till de nyvärvade. Och de som inte vill värvas just nu kan ändå komma till lokalen för kaffe och kaka och på så vis kanske låta sig övertygas om att bli medlem, säger Eva Blomqvist, biträdande generalsekreterare på IOGT-NTO.
Kafferepet är en spin-off av värvningskampanjen Fika för alla, som alltså äger rum i april. Tanken är att bjuda in till fika och festliga arrangemang i IOGT-NTOs lokaler, för att ge människor en chans att lära känna nykterhetsrörelsen.
– Kafferepet handlar om att knyta ihop fest och värvning. Vi har ju som mål att arrangera 500 fester i år, konstaterar Eva Blomqvist.