Accent

Så tycker läsarna om Accent

Accent skriver om viktiga ämnen som andra medier inte bevakar. Det anser 96 procent av IOGT-NTO:s medlemmar enligt en färsk läsarundersökning.

Att bevaka frågor om nykterhet, alkohol och andra droger är Accents kärnuppdrag. Yngre läsare tycker i högre grad än de som är 50 år fyllda att Accent bevakar viktiga frågor som andra medier inte skriver om.

– Det är ju vårt existensberättigande att vara på tårna inom det området, så det är förstås glädjande att läsarna tycker att vi tar upp angelägna frågor som annars riskerar att sopas under matta, säger Ulrica Ambjörn, chefredaktör.

Sedan den förra läsarundersökningen som gjordes 2009 visar det sig också att papperstidningen Accent blivit viktigare för medlemskapet i IOGT-NTO. 52 procent säger att Accent är mycket viktig, eller viktig, för medlemskapet 2016, jämfört med 38 procent år 2009.

– Det är jätteroligt och faktiskt lite otippat i tider när papperstidningens nära förestående död trumpetas ut överallt. Jag tycker att det visar att papper fortfarande är starkt, i alla fall när det gäller medlemstidningar med specialinnehåll som Accent. Jag tror att det står för en annan kvalitet och trovärdighet än mycket annat som svischar förbi på internet, säger Ulrica Ambjörn.

Undersökningen visar att Accent har hög trovärdighet bland IOGT-NTO:s medlemmar. 95 procent tycker att Accent är trovärdig eller mycket trovärdig, 1 procent tycker att tidningen är mindre trovärdig och 4 procent svarar vet ej. Också när det gäller trovärdighet ger läsarna under 50 år högst betyg.

När det gäller innehållet tycker 88 procent att det är intressant. Endast 1 procent tycker att innehållet inte är intressant alls. Bland läsarna under 50 år tycker ingen att innehållet är ointressant.

– Men det betyder inte att vi lägger oss på latsidan, det finns fortfarande mycket att utveckla och finslipa. Vi vill nå fler av de som inte läser papperstidningen alls, de utgör i dag 13 procent av medlemmarna, och vi vill få fler att läsa en större del av tidningen. Och vi vill hjälpa fler medlemmar att hitta till Accent på webben, säger Ulrica Ambjörn.

På frågan om man besökt Accents hemsida svarar endast 9 procent ja. Det är samma siffra som år 2009, och den ligger på samma nivå som för jämförbara medlemstidningar. Bland de som är under 50 år har 17 procent besökt accentmagasin.se, jämfört med 6 procent bland dem som är över 50 år.

– Mycket av det material som medlemmar efterfrågar finns på accentmagasin.se, till exempel forskningsartiklar, politik och nyheter om vad som händer inom IOGT-NTO runtom i landet. Därför vore det ju bra om medlemmarna hittar dit.

Antalet unika besökare på accentmagasin.se har tredubblats från 2013–2015, och låg under fjolåret på i genomsnitt 27 500 i månaden.

– Vår nästa uppgift är att ta reda mer på vilka som läser Accent på webben. Vår gissning är att det är en intresserad allmänhet och människor som på olika sätt arbetar professionellt inom alkohol- och drogområdet, säger Ulrica Ambjörn.

dia2

Mer från Accent