UNF

Popbox poppar upp igen – vid sidan av Almedalsdrinken

UNF nysatsar på läsklådan Popbox och hittar nya distributionssätt för Almedalsdrinken. "Tanken är att distribuera i större skala”, säger Filip Nyman, ordförande.

Drygt två år har gått sedan Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, först lanserade Popbox; en låda med hantverksläsk innehållandes sex alkoholfria drycker som inte går att få tag på någon annanstans. Boxarna skulle skickas hem till prenumeranterna månadsvis, och dryckerna hade valts ut av en läsksommelier.

Men sedan gick det trögt. UNF drogs dessutom in i en varumärkesstrid med en fransk champagnetillverkare – som nykterhetsorganisationen delvis förlorade. Men UNF kan fortfarande använda Popbox i varumärkesklasser för alkoholfria drycker. Dock inte för alkoholhaltiga, som man först ville göra, för att alkoholindustrin inte skulle sno konceptet.

Nu sker en slags nylansering av lådan.

– Vi har aldrig avslutat projektet, men vi har valt att inte prioritera det. Nu håller vi på att se vad vi kan göra för att investera mer i Popbox. Det gick bra för satsningen, vi måste bara köra på längre, säger Filip Nyman, ordförande i UNF.

Exakt hur mycket pengar som kommer att investeras i projektet är inte klart. Mer tid och personal kommer att satsas för att vidareutveckla konceptet, och en ny aktör för distributionen diskuteras. Förhoppningen är att projektet ska vara igång innan sommaren.

– Vi känner att det skulle kunna ge inkomster till förbundet så småningom, och tror att vi kan gå med vinst. På så vis skulle vi bredda våra intäktskällor, och inte vara beroende av en eller två bidragsinstanser. Tanken är att distribution ska ske i större skala, säger Filip Nyman.

Arbetet med Almedalsdrinken 2020 är också i gång. Förra året testade UNF att erbjuda både medlemmar och andra att förbeställa drinken på flaska, för hemleverans. Det visade sig vara en utmaning, eftersom majoriteten av beställningarna gjordes i små kvantiteter.

I år riktar de sig därför främst till distrikt och föreningar som önskar större volymer, för lagring lokalt, och vidaredistribution i närområdet.
– Vi kör mer på beställning på hel eller halv pall ut till hela landet, och inte bara på Gotland. Många har redan förbeställt, säger Filip Nyman.

Årets Almedalsdrink lanseras under våren, i fjol innehöll den bland annat svartvinbärssaft och svart te. Filip Nyman hintar om 2020-smaken som håller på att tas fram:

– Vi kan säga så här – den kommer inte smaka svart te.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer