Magnus Hedman, har varit landslagsmålvakt i fotboll och fick problem med alkohol, och Nemo Hedéns var skandalomsusad reality-kändis efter dokusåpan Kungarna av Tylösand. För tio år sedan korsades deras vägar, och i augusti publicerades avsnitt 41 av deras gemensamma podd Hedman & Hedén – en beroendepodd.
Magnus Hedman föreläste även för deltagarna på IOGT-NTO:s kongress i somras. Så här svarade han då på Accents fråga om varför han ville föreläsa:
– IOGT-NTO gör ett fantastiskt arbete och nykterhetsrörelsen är viktig. Kan jag bidra med någonting som kan så ett frö hos någon eller hjälpa anhöriga så delar jag mer än gärna med mig av min erfarenhet.
Sofia Modigh, utvecklingschef IOGT-NTO, ser fram mot samarbetet.
Vad är syftet med samarbetet?
– Det är både en digital värvarkampanj och digital marknadsföring. Det har varit viktigt nu under pandemin att nå nya människor digitalt eftersom nästan alla aktiviteter som föreningar och distrikt normalt gör för att träffar nya människor och värva medlemmar varit inställda på grund av coronapandemin, säger hon.
– Syftet är också att testa att samarbeta med en podd och se om lyssnarna är intresserade av oss, och om det ger några mätbara resultat att vara med.
Vad innebär satsningen villkorsmässigt och hur ser tidsplanen ut?
– Samarbetet innebär att vi är med och finansierar podden och att podden i gengäld informerar om IOGT-NTO i sändningarna. Vi kommer att finnas med i vartannat avsnitt under hösten, alltså under september, oktober och november. Magnus och Nemo är också väldigt nöjda med samarbetet eftersom de tycker IOGT-NTO passar klockrent med poddens inriktning på beroende.
Vad kommer IOGT-NTO:s bidrag att innehålla?
– Vi kommer att presentera och prata om IOGT-NTO som organisation, om kamratstödsverksamheten, om att ideologiskt ta ställning för nykterhet utan egen erfarenhet av missbruk, om betydelsen av IOGT-NTO:s sociala företag, bland annat.