Nykterhet

Ny symbol för Vit jul

Kampanjen Vit jul har fått en ny grafisk profil. Pepparkakan har gjorts om till en barnpepparkaka. Den har dessutom fått sällskap av tre nya symboler.

− Alla kallade den förra pepparkakan för pepparkaksgubben. Vi ville inte ha en gubbe som symbol. Nu har vi fått ett barn, det passar bättre, säger Linda Tjälldén som är verksamhetsutvecklare för Vit jul.

Pepparkakan har också fått sällskap av en gran, en julklapp och en liten gris.

− Det kändes inte bra att pepparkakan var ensam. Den behövde kompisar, säger Linda Tjälldén. Att det finns fler figurer att jobba med gör det också lättare att variera det grafiska materialet på ett bra sätt.

Vit jul är IOGT-NTOs kampanj för att få vuxna, som firar jul med barn, att avstå från alkohol under juldagarna. En undersökning visar att 44 procent av svenskarna känner till kampanjen som genomfördes för femte gången 2011.

Eva Ekeroth

Mer från Accent