– Tanken med foldern är att visa upp vad IOGT-NTO gör och vad Miljonlotteriets överskott går till. Att vi har gjort foldern just nu beror förstås på att Miljonlotteriet firar 50 år. Då passar det väldigt bra att förklara för medlemmar, lotterikunder och andra att vi är en bred och mångfacetterad organisation och att pengarna verkligen går till bra saker som hjälper många människor på olika sätt, säger Linda Engström, kommunikations -och påverkanschef på IOGT-NTO.
Exemplen i foldern är handplockade för att visa på variationen och mångfalden. Här syns bland annat sociala företag, Vit Jul, alkoholrådgivning, kamratstöd och lägerverksamhet. Det är stort och smått, lättsamt och personligt.
– De 50 goda gärningarna är ju inte allt vi gör, men det är ett axplock av allt det som är knutet till de pengar vi får från Miljonlotteriet. Det är våra lottköpare som bidrar till att allt detta blir möjligt, vilket är fantastiskt, säger Linda Engström, som hoppas att foldern ska ge medlemmarna en ökad stolthet för sin organisation. Den är något konkret att sätta i handen på den som funderar på vad vi egentligen gör. Och kan vara praktisk att ha med vid exempelvis värvning.
Miljonlotteriets kunder kommer att stöta på de 50 goda gärningarna på Miljonlotteriets hemsida, på Facebook och i kundtidningen.
– Den är också viktig för våra säljare på fältet så de har en god kunskap om allt bra som IOGT-NTO gör varje dag, säger Åsa Fredriksson, kommunikationsansvarig på Miljonlotteriet.
I nuläget finns foldern bara i digital form. På IOGT-NTO har man ännu inte bestämt hur den ska ta form fysiskt. Men enligt Linda Engström finns förslag på exempelvis vykort eller en värvningskatalog.