Initiativet till ett eget IOGT-NTO kaffe kommer från Andreas Eriksson, medlem från Stockholm, som gärna ville se ett företagssamarbete med ett kaffeföretag. Kaffe är ju mycket populärt bland medlemmarna och kan ses som kittet som binder ihop engagemang och demokrati och som under alla år har varit bränslet som har drivit folkrörelsen framåt.
”Kaffet” blir som profilprodukt en del av kampanjen ”Fyll livet”. Att just Johan&Nyström fick äran att ta fram IOGT-NTO:s kaffe är ingen slump.
– De jobbar med ursprungskaffe vilket innebär att de vet exakt varifrån kaffet kommer, vem som odlar och att det är ekologiskt. De besöker regelbundet sina utvalda odlare som själva får sätta priset. Kaffet är av mycket hög kvalitet, säger Andreas Eriksson, som fick positiv respons från Daniel Haile Selassie på Johan&Nyström.
– Vi tycker att det här är en rolig grej och ville gärna nå ut med vår filosofi, som handlar om direkt trade, alltså att vi har direkt kontakt med odlaren. Kan vi genom vårt samarbete även lyfta fram IOGT-NTO är vi bara glada, säger Daniel Haile Selassie.
IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt är stolt och glad över det nya kaffet.
– Det är lite underligt att ingen gjort det här innan med tanke på fikats roll i civilsamhället. Det här är verkligen ett kaffe för alla som vill ha ett lite lyxigare möte eller som vill ge bort en exklusiv talargåva, säger hon.
Kaffet kostar 120 kronor för 500 gram och överskottet går till IOGT-NTO:s verksamhet runt om i landet. Det går att beställa från www.iogt.se/kaffet.