Under hösten, fram tills den sista december, kommer Effekt att ha olika arrangemang på fem orter: Hudiksvall, Sandviken, Ockelbo, Gävle och Söderhamn. Först ut denna vecka är Hudiksvall där alla fem förbunden kommer att delta under höstmarknaden.
– Junis kommer att ha ett godis- och kakbord, UNF kommer att hålla i tävlingar samt ha en storbildsskärm på plats och NSF kommer att ha en liten lägereld där man kan samlas och berätta om sin verksamhet, säger Britt-Marie Johansson, kampanjledare för Effekt och ordförande i IOGT-NTO i Bergvik.
Hon berättar att i de andra orterna kommer det att bli en del torgmöten om nykterhetsrörelsen – och andra arrangemang. I oktober genomför UNF skolkontakter på högstadieskolor på ovanstående orter. Då informeras om droger och deras påverkan samt erbjuds att bli delaktig i föreningslivet. På kvällstid erbjuds föräldrar information om droger och hur de påverkar ungdomars uppväxt, vilka tecken man som förälder kan ge akt på och hur föräldrar kan samverka.
I november syns Effekt-kampanjen på bussar, busshållplatser i länet och på Gävlerinken då Brynäs tar emot Färjestad.
Sanna Lundell gästar kampanjen i Gävle och Söderhamn och berättar om medberoende den 7 nov. Allmänheten inbjuds att gratis lyssna till henne och det känsliga ämne hon tar upp i sin och Ann Söderlunds serie ”Djävulsdansen”.
– Det känns jätteroligt att hon vill komma och föreläsa och att hon stödjer den här kampanjen, säger Britt-Marie Johansson.
Under december kommer aktiviteter som syftar till att göra julen till en ”vit” högtid för så många barn som möjligt att genomföras främst i samband med de kommunala inomhusbaden. Ett drogfritt nyårsfirande avslutar kampanjen.
Det var Britt-Marie Johansson som kläckte idén om Effekt och tidigt i våras började hon fundera på hur man skulle kunna samarbeta över förbundsgränserna och tillsammans göra skillnad och skapa en positiv effekt i Gävleborg.
– Vi behöver samarbeta mycket mera och stötta varandra och framför allt ungdomsförbunden behöver stöttning från oss som är äldre. Tillsammans är vi starkare och förhoppningen är att kampanjen ska få en dubbel effekt. Dels en internt stärkande effekt och så en extern. Genom att vi syns och hörs i många olika sammanhang ökar också möjligheterna att värva nya medlemmar, säger Britt-Marie Johansson.
Hon tillägger att kampanjen syftar till att ge effekt för den enskilda människan som väljer att minska eller avstå sin drogkonsumtion. Effekt för föreningslivet genom nya aktiviteter och medlemmar och effekt för samhället i stort genom en sänkt konsumtion av droger och ett ökat utbud av drogfria aktiviteter och miljöer.