Folkhögskolan

Högt betyg för folkhögskolorna

Folkhögskolorna får högt betyg av Statskontorets utvärderare när det gäller att stärka deltagarnas självförtroende och praktisera demokratiska principer.

Statskontoret har granskat hur Sveriges folkhögskolor uppfyller folkbildningens fyra statsbidragsgrundande syften:

• Stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin.

• Bidra till att göra det möjligt för en ökad mångfald människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i samhällsutvecklingen.

• Bidra till att utjämna utbildningsklyftor och höja bildnings- och utbildningsnivån i samhället.

• Bidra till att bredda intresset för och öka delaktigheten i kulturlivet. 

Av slutrapporten En folkbildning i tiden framgår enligt tidningen Folkhögskolan att statens fyra syften med statsbidraget till folkhögskolan är levande inslag i verksamheten. Framför allt när det gäller de tre första syftena. De har svårare att leva upp till kultursyftet.

Rapporten pekar också på att utrikesfödda är underrepresenterade på de särskilda kurserna. Bara tolv procent finns representerade i särskild kurs.  Ännu färre är det i de estetiskt inriktade kurserna, där endast sex procent är utrikesfödda. Det kan jämföras med allmän kurs där fyra av tio deltagare är födda utanför Sverige, skriver Folkhögskolan.

Mer från Accent