Nykterhet

Hallå där Linda Engström …

... chef för kommunikation och påverkan på IOGT-NTO.

Har ni gjort årets bästa valkampanj?
– Ja, det tycker jag. 2 429 riksdagskandidater besvarade vår fråga. SVT lyckades bara få 2 000 att besvara frågorna i deras Valkompass.

Hur långt från målet var ni?
– Målet var att hälften, dvs 2 500 skulle svara, så det var nära. Vi hade fler mål; att alla 5 000 kandidater skulle få frågan, vilket är uppnått och att 80 procent skulle svara ja, vilket är uppnått med råge då 84 procent är för. Det är till och med större andel än bland svenska folket.

Tror du att kampanjen påverkat hur folk röstat?
– Inte på vilket parti de röstat, men kanske på vilken kandidat man kryssat.

Har kampanjen gjort någon nytta?
– Ja, vi har fått 2 429 riksdagskandidater att reflektera över vad de tycker om alkoholreklam och ta ställning och vi har mobiliserat 1 900 personer att hjälpa till. När gjorde IOGT-NTO senast något som engagerade så många?

Tänker ni gå vidare med resultatet?
– Ja, vi planerar att ordna träffar med alla riksdagsledamöter länsvis för att diskutera frågan.

Mer från Accent