Nykterhet

Folk lovar julnykterhet på Facebook

Carina Friberg Fabregat, projektledare för Vit Jul.

Vit Jul satsar på Facebook i år, varför?
– Tidigare år när vi satsat på hemsidan har vi inte ökat antalet besökare på sajten. Där vi har ökat varje år är på Facebook. Där har intresset varit otroligt stort i frågan. Så fort vi skriver någonting blir det en otrolig respons.

Men är det inte mest yngre som använder Facebook?
– De har över 4 miljoner användare så det stämmer inte längre att det är mest unga som finns där. Vår målgrupp är de som är 18 år och uppåt men det gör ingenting om vi når de som är yngre också.

Vad kan man göra på Facebook för att ta ställning till för en Vit Jul?
– Man kan vattenmärka sin profilbild med en Vit Jul-logga. Vattenmärkningen är ett löfte att man inte ska dricka under juldagarna. Man kan också skicka Vit Jul-ogram. Då väljer man ut en person att skicka det till så får de upp det som en post på sin vägg. Sedan kan man göra en egen banner till sin blogg eller hemsida.

Men är inte risken stor för att man tycker att det är kul att kunna ha Vit Jul-loggan på sin bild och sedan dricker man ändå?
– Vi kan ju aldrig kolla upp vad folk har i glasen under jul. Men det kan vi inte heller om de skrivit under ett kontrakt. Skaffar man gubben på sin bild så har mani alla fall tagit ställning för att man inte ska dricka under jul.

Är det något mer nytt på gång inför årets kampanj?
– Vi har fått 530 000 kronor av Statens Folkhälsoinstitut som vi ska använda för att annonsera. Det är första gången som vi har pengar avsatta för annonsering. Förhoppningsvis ger det en större spridning.

Joanna Wågström

Mer från Accent