Demokrati

Falska nyheter oroar

Nästan varannan svensk är oroade för spridningen av falska nyheter.

Det visar en undersökning som Yougov genomfört på uppdrag av den digitala prenumerationstjänsten Readly.

45 procent uppger att de är oroade, eller väldigt oroade, över spridningen av falska nyheter. 16 procent uppger att de inte alls är oroade. Majoriteten, 67 procent, tror att omfattningen av falska nyheter kommer att öka under de kommande tre åren, och endast 3 procent tror att den kommer att minska.

Majoriteten av svenskarna, 61 procent, tror att mediekonsumtionen gör skillnad i deras liv. 24 procent anser att den ökar deras kunskapsnivå, 29 procent att de lär sig om viktiga frågor som de annars kanske hade missat, och 19 procent att den formar deras politiska värderingar. 17 procent anser att deras mediekonsumtion påverkar deras köpvanor, och 15 procent att det påverkar deras val av fritidsintressen.

Jämfört med andra europeiska länder i undersökningen är svenskar minst oroade över spridningen av falska nyheter. Knappt var tredje svensk, 28 procent, tror sig utsatt för falska nyheter dagligen jämfört med till exempel Italien, 60 procent, se nedan.

Mer från Accent