Nykterhet

Ersta Vändpunkten prisar Nicklas Kartengren

Nicklas Kartengren. Foto: Jimmie Hjärtström

Under rungande applåder mottog Nicklas Kartengren Ersta Vändpunktens nyinstiftade pris. Detta för att ha tagit initiativet till den nationella kampanjen Vart femte barn.

Kampanjen Var femte barn genomfördes vecka sju 2011 och är en uppmärksamhetsvecka för barn som lever i miljöer med alkohol- och narkotikaproblematik. Ersta Vänpunktens pris går till en person som under året har gjort en insats på området barn och missbruk. I prismotiveringen står det att ” Nicklas är en insiktsfull och kreativ entreprenör som med sitt stora engagemang för barn som påverkas av missbruk, gjort en stor insats på området då han inspirerat många över hela landet att under en vecka sätta fokus på dessa barns verklighet.”

Nicklas – hur känns det?

– Det är hedrande att jag som person uppmärksammas fastän det är något som jag har gjort tillsammans med kollegor på CAN och samarbetsparter. Det känns extra fint att ta emot ett pris från just Ersta Vändpunkten som jag personligen har fått mycket kunskap från, bland annat när jag gick deras gruppledarutbildning. För mig är Ersta Vändpunkten ett bra stöd och bollplank, säger Nicklas Kartengren.

Priset delades ut under en heldag då Ersta Vändpunkten firade att man bedrivit sin verksamhet i 25 år. Förutom egen stödgruppsverksamhet är en central fråga för Ersta Vändpunkten att sprida kunskap om barns situation i hem där det missbrukas.

– Både ideellt och professionellt har jag jobbat med barn och unga som har ett eget riskbeteende. Jag kom till insikt om att de ofta har en förälder som missbrukar, säger Nicklas som menar att detta är en viktig drivkraft för att själv jobba med att uppmärksamma barn i missbruksmiljö, både i stort och smått

– Jag tycker om att jobba både med enskilda individer och mer övergripande, som med uppmärksamhetsveckan Vart femte barn.

Hur kan IOGT-NTO-rörelsen bli bättre på det här området?

– IOGT-NTO-rörelsen har en lång tradition av att jobba med de här frågorna, men jag tror att man skulle vinna mycket på att vara mer öppna för att samarbeta med andra aktörer. Till exempel under vecka sju nästa år, då Vart femte barn-kampanjen genomförs igen.

Helena Wannberg

Mer från Accent