Dryck

Alternativbolaget satsar alkoholfritt

Kundernas efterfrågan på alkoholfria alternativ växte. Då startade matleverantörerna Mat.se en nykter utmanare till Systembolaget –onlinebaserade Alternativbolaget.

Årets festmånader stod för dörren med somriga grillkvällar och studentmottagningar. Därför var tajmingen läglig för sajten, som lanserades i maj, menar Viveca Järhult, marknadsansvarig på Mat.se.

– Det var viktigt för oss att nå ut med hemsidan särskilt inför studenterna, för vi vet att det är en debuttid för många med alkoholen. När vi vuxna kan sätta ett gott exempel och visa att det kan vara lätt att välja bort alkoholen och att man ändå kan delta i sociala sammanhang, förs det vidare till ungdomarna. Visst vill vi att folk ska välja att köpa våra varor, men det handlar också om att sätta fokus på frågan, säger hon.

Bakgrunden till Alternativbolaget är att kedjan såg att försäljningen av de alkoholfria dryckerna ökade med 45 procent under 2018 jämfört med året innan. Särskilt stor blev ökningen under maj och juni i fjol, med en ökning på 63 procent.

– Det ökade intresset bror på en trend och ökad medvetenhet om hur alkohol påverkar hälsan samt skapar sociala problem. Därför ville vi hjälpa kunderna att få en tydlig överblick över sortimentet och att de skulle våga testa nya drycker, säger Viveca Järhult.

Idag finns ett 50-tal alkoholfria drycker på sajten. Tidigare har det varit alkoholfri öl och cider från de mest välkända varumärkena som sålt bäst. Men i och med samhällstrenden började företaget att diskutera internt vad de kunde göra för att lyfta nya typer av alkoholfria drycker, som dessutom kunde paras ihop med specifik mat.

– Vi tyckte att det behövdes mer än de söta dryckerna och ville ge kunderna möjligheten att välja från ett bredare urval, alternativ som passar en mer vuxen smak och som kan matchas till olika rätter, säger hon.

Satsningen verkar ha gett resultat. Viveca Järhult har just fått preliminära siffror för årets sommarförsäljning, som visar att alkoholfria alternativ ökat dramatiskt.

– Vi ser indikationer på att försäljningen av det alkoholfria vinet har ökat med 113 procent i Göteborg och Stockholm, vilket är mycket glädjande. Det visar att kunderna för den här marknaden finns, och att människor är villiga att förändra sitt beteende, säger hon.

Även den alkoholfria ciderförsäljningen har ökat hos Alternativbolaget. Stockholmare dricker dock mer än göteborgare; där har ciderköpen fördubblats, vilket kan jämföras med en 30-procentig ökning i landets näst största stad.

Försäljningen av den alkoholfria ölen har också ökat i storstäderna, om än inte lika mycket; sex respektive 15 procent.

– Jag kan överlag se att hela kategorin alkoholfritt tagit jättekliv framåt. Vi kommer att utvärdera mer vad detta beror på, säger Viveca Järhult.

I framtiden vill Alternativbolaget satsa mer inför årets stora högtider, eftersom att det ofta är stort fokus på öl och snaps.

– Då är det viktigt att berätta att här finns många alternativ eller komplement.

Mer från Accent