Enligt Samuel Somo, kommunikatör på IOGT-NTO, är syftet med affischtävlingen att hitta nya, kreativa tolkningar av rörelsens sexåriga strategi och dess tre strategiområden:
- IOGT-NTO är en modern, traditionell folkrörelse som erbjuder nykter gemenskap
- IOGT-NTO utmanar alkoholnormen
- IOGT-NTO driver en politik för ett nyktrare samhälle
– Vi har en fin historik av bilder och det ska bli intressant att se hur man i dag kan tolka något som kanske känns lite tungt i bild. Tanken är att hitta nya sätt att kommunicera, men också att engagera kreativa medlemmar, säger Samuel Somo.
Vinnaren får inga pengar. Däremot äran att få sin eller sina bilder upptryckta i affischformat. Dessa kommer att synas runt om i landet, framför allt under Folknykterhetens vecka.
Den 31 januari utses vinnaren och under mars kommer affischerna att tryckas. Men datumen är inte ristade i sten, menar Samuel Somo.
– Om någon lämnar in ett bidrag efter deadline så bedömer vi det också, säger han.