Rörelsen

Affischtävling nygammalt sätt att engagera

För den kreative medlemmen är det hög tid att nu kavla upp ärmarna, vässa pennan och ta fram färgerna. Senast den 20 januari ska de nya affischförslagen – där IOGT-NTO:s sexåriga strategis tre strategiområden tolkas – lämnas in.

Enligt Samuel Somo, kommunikatör på IOGT-NTO, är syftet med affischtävlingen att hitta nya, kreativa tolkningar av rörelsens sexåriga strategi och dess tre strategiområden:

  • IOGT-NTO är en modern, traditionell folkrörelse som erbjuder nykter gemenskap
  • IOGT-NTO utmanar alkoholnormen
  • IOGT-NTO driver en politik för ett nyktrare samhälle

– Vi har en fin historik av bilder och det ska bli intressant att se hur man i dag kan tolka något som kanske känns lite tungt i bild. Tanken är att hitta nya sätt att kommunicera, men också att engagera kreativa medlemmar, säger Samuel Somo.

Vinnaren får inga pengar. Däremot äran att få sin eller sina bilder upptryckta i affischformat. Dessa kommer att synas runt om i landet, framför allt under Folknykterhetens vecka.

Den 31 januari utses vinnaren och under mars kommer affischerna att tryckas. Men datumen är inte ristade i sten, menar Samuel Somo.

– Om någon lämnar in ett bidrag efter deadline så bedömer vi det också, säger han.

Mer från Accent