Rörelsen

Accent ökar på webben

Fler än någonsin läser Accent på webben. ”Det är förstås jättekul”, säger Accents digitalredaktör Nathalie C. Andersson.

2015 var ett rekordår för Accents digitala kanaler. Fler än tidigare följde Accent via sociala medier och sajten accentmagasin.se hade besöksrekord.

I genomsnitt var 28 500 unika besökare i månaden inne på Accents webbtidning. En ökning med 9 procent jämfört med året innan. Jämför man 2015 med 2013 års siffror är besöksökningen ännu mer markant. Då handlar det om en ökning med 252 procent.

– Det är förstås jättekul. De senaste åren har Accent satsat mycket på att utveckla de digitala kanalerna, och det känns bra att det också märks i besöksstatistiken, säger Nathalie C. Andersson, digitalredaktör på Accent.

Den digitala satsningen består bland annat i den digitalredaktörstjänst som Accent införde 2014. Digitalredaktören har huvudfokus på tidningens digitala kanaler. Utöver att publicera flera nyheter dagligen på accentmagasin.se gör Accent nu även bildspel och webb-tv.

– Under 2015 gjorde vi bland annat ett livesänt program inför IOGT-NTO:s kongress – Snack med Accent. Vi försöker testa nya vägar, och det är lite av en trial and error-verksamhet. Som det ska vara, det är ingen i branschen som är några absoluta svar på hur man ”lyckas” digitalt. Strax före jul blev Accent intervjuade i tidningen Allt om tidskrifter som ett exempel på en tidskrift som lyckats med den digitala omställningen. Det är roligt att vi som är en lite mindre tidning blir uppmärksammade, säger Nathalie C. Andersson.

Några av de mest lästa artiklarna under 2015 var Tony Irving om nykterheten, en insändare om substitutionsbehandling och nyheten att Ikea slutar servera alkohol.

– Det är lite olika vilken typ av texter som går hem på nätet. Men längre reportage och intervjuer med kändisar och andra förebilder brukar fungera. Och så är rubriken viktig, och att alla engagerade läsare hjälper till att sprida materialet i sociala medier, säger Nathalie C. Andersson

Framöver kommer Accent fortsätta det digitala fokuset.

– Ja, vi ser att det är viktigt att fortsätta profilera oss digitalt, att testa nya möjligheter och sätt att göra saker. Den utveckling som inte går framåt går bakåt, som man brukar säga. Genom den digitala plattformen når vi andra målgrupper än vi når med papperstidningen. Det är jättebra! Det innebär att fler läser det vi skriver om, vilket är positivt både för Accent och för IOGT-NTO, säger Ulrica Ambjörn, chefredaktör på Accent.

Mer från Accent