Drogtester

Arbetsgivare vill utreda drogtester på offentliganställda

Offentlig verksamhet har samma behov som den privata sektorn att garantera säkerhet och trovärdighet.

Du som jobbar inom offentlig verksamhet kan i framtiden komma att bli testad för droger på din arbetsplats. Arbetsgivarverket och Sveriges kommuner och regioner, SKR, tycker att regeringen ska utreda möjligheten att drogtesta anställda inom offentlig sektor.

Inom den privata sektorn förekommer redan drogtester, både slumpmässigt och vid misstanke om att någon använder droger. Det ska dock finnas godtagbara skäl som exempelvis säkerhet eller verksamhetens trovärdighet att hänvisa till.

– Det är viktigt att en översyn om ett förändrat regelverk bygger på avvägningen mellan verksamhetens intresse av att utföra drogtester och den enskilde arbetstagarens personliga integritet, säger Tomas Björck, arbetsrättschef SKR i ett pressmeddelande.

Arbetsgivarverket och SKR anser att den offentliga sektorn har ett lika stort behov av att kunna garantera säkerheten och att man därför behöver utreda drogtester även för offentligt anställda. Som skäl anger de att tillgången på droger har ökat i samhället vilket leder till en ökad risk för arbetsplatsolyckor. Man ser också droganvändning som något som skulle kunna leda till att en anställd utsätts för påverkan eller att verksamheten infiltreras.

Organisationerna anser att man bör utreda ifall samtliga anställda inom offentlig sektor skulle kunna drogtestat genom göra tillägg eller ändringar i lagen om offentlig anställning.

– Behovet måste ses utifrån den offentliga sektorns demokratiska roll, där allmänheten ska kunna känna ett högt förtroende och tillit till verksamheten, säger Hanna Schmidt, chefsjurist Arbetsgivarverket.

Mer från Accent