Alkohol

”Cyniskt med förpackningar som lockar kvinnor”

Förbjud alkoholreklam och förpackningar som lockar till köp. Det tycker Alexandra Charles, grundare av 1,6- och 2,6 miljonerklubben som arbetar för kvinnors hälsa.

Alexandra Charles har jobbat för kvinnors hälsa i närmare sjutton år. Hon blir arg när hon ser förpackningar för tobak eller alkohol som riktar in sig på kvinnor, barn eller någon annan särskild grupp.

– När jag såg bag-in-box-vinet som ser ut som om det är förpackat i en handväska tänkte jag direkt att det var smart marknadsföring, men jag tycker det är cyniskt att locka kvinnor att handla med hjälp av förpackningar. Det är precis likadant med snus som kommersiella krafter vill att kvinnor ska köpa mer av, säger Alexandra Charles.

Hon tycker att det borde kunna stoppas.

– Förpackningar borde inte få utformas hur som helst. Det är klart att de ska innehålla information om produkten, så att man vet vad man köper, men skadliga varor borde inte få ha förpackningar som riktar sig till vissa grupper, säger hon.

Även alkoholreklamen skulle hon vilja förbjuda.

– Vi behöver ingen reklam för alkohol. Ska vi köpa alkohol går vi till Systembolaget och där kan vi få hjälp med att hitta den sort som passar bäst. Och jag stöder helt Kristin Kaspersen och Tilde de Paula Eby som på Cancergalan sa att tobak bör förvaras under disk i butiker och inte få exponeras vid kassorna, säger hon.

1,6 miljonersklubben fyller 17 år i maj 2015. Klubben startades för att utbilda och opinionsbilda för kvinnors rätt till vård anpassad för kvinnor.

– Det var inte bara slentrian som gjorde att all forskning gjordes på män. Det var också en ekonomisk fråga. Dels blir män inte gravida och tvungna att avbryta forskningsstudier i förtid. Inte har de några månatliga hormonsvängningar heller. Dels använde man företrädesvis värnpliktiga eftersom de var tillgängliga på ett unikt vis under en lång tid.

Idén att starta klubben fick Alexandra Charles efter en föreläsning med gynekologen Britt-Marie Landgren och hjärtläkaren Karin Schenck-Gustafsson.

Alexandra Charles gick dit för att hon var intresserad av kvinnors hälsa och ville lära sig mer. Resultatet blev att hon insåg att kunskapen om kvinnors hälsoproblem och medicinsk forskning vad gällde kvinnor var eftersatt och nedprioriterad.

Genusperspektivet lyste med sin frånvaro.

– Jag tyckte att objektiv information saknades om kvinnors hälsa. Ensam kan man inte göra något. Det insåg jag snabbt. För att få en förändring startade jag 1,6 miljonerklubben. Läkemedel för kvinnor ska provas ut på kvinnor. Blir vi sjuka ska vi få den hjälp vi behöver, en rättvisande diagnos, behandling, medicinering och rehabilitering som är anpassad för individen, som vet att skilja på kvinnors och mäns symptom, säger hon.

Namnet 1,6 miljonerklubben kommer av det antal kvinnor över 45 som fanns i Sverige 1997 då Alexandra Charles tog initiativ till organisationen. Numera finns även 2,6 miljonerklubben för kvinnor från 25 och uppåt.

Klubben har vidgat synen på hälsa och arbetar övergripande med kvinnors hälsa, till exempel situationen på arbetsmarknaden med ojämlika löner, sned rekrytering och arbetsmiljö anpassad för män. Andra frågor är invandrarkvinnors situation, miljö, ekonomi och kultur.

– Allt har betydelse för vår hälsa och vårt välbefinnande. Livsstilsfrågor är viktiga. Att leva utan stress och kunna njuta av livet, skratta dansa och röra på sig – det är viktigt, säger Alexandra Charles.

Alkohol är ett område där kvinnor ofta kommer i kläm.

– I Sverige dricker vi mer kontinentalt nu, på gott och ont. Det är lätt att det går överstyr om man skaffar sig vanan att dricka varje dag. Delar en kvinna alltid lika med sin man så är det hon som råkar illa ut. Kvinnors kroppar tål inte lika mycket som mäns. Sådant kan vi bidra med att informera om.

Alexandra Charles förespråkar också mindre förpackningar.

– Det kunde väl finnas små flaskor eller tetror som bara innehåller ett glas vin? Då dricker man inte mer än man tänkt sig. Bag-in-box har blivit en riktig kvinnofälla. Boxen står framme och det syns inte att man tagit ett glas.

Medberoende är ett närliggande tema som Alexandra Charles anser vara ett stort problem.

– När vi har föreläsningar tar vi ofta upp medberoende. Särskilt skuldfrågan är viktig att prata om och hur man ska ta upp saken med den som är beroende, till exempel förmedla att man inte kan klara allt ensam. Att man kan erbjuda sig att stötta någon igenom läkeprocessen, men inte ta på sig ansvaret för att få någon annan ur ett beroende.

Hon tycker också att det är viktigt att den som inte vill dricka ska ha samma rätt till god dryck som andra.

– Man ska inte behöva be särskilt om alkoholfritt. Serveras det alkohol ska det alltid också finnas bra alkoholfria drycker. Utbudet på goda alkoholfria drycker är stort numera.

Alexandra Charles har stor erfarenhet av kontakt med alkohol. År 1968 blev hon den som introducerade diskoteken i Sverige. Då startade hon och hennes dåvarande fästman nattklubben och diskoteket Alexandras på Strand hotell.

– Det fanns inget ställe i Stockholm där man spelade den senaste musiken. Jag hade varit en tid i USA och hade sett klubbarna i New York. Ett sådant ställe tyckte jag vi skulle ha i Stockholm också, säger hon.

Med klubblivet blev hon också medveten om alkoholens baksidor.

– Man såg mycket elände. Många söker styrka och stöd i alkoholen, andra söker tröst. Men de lurar bara sig själva, säger hon.

Mer från Accent