Krönika

Eva Ekeroth: Nej, Systembolaget är inte rädda för konkurrens

I tidningen Smålänningen publiceras i dag en ledare av Csaba Bene Perlenberg som går ut på att Systembolaget inte borde opinionsbilda mot så kallad gårdsförsäljning på grund av sin särställning.

Han hävdar att ”Systembolagets övernitiska motstånd mot gårdsförsäljning handlar inte om folkhälsa utan om en helt ogrundad rädsla för konkurrens.”

Eh?!? Läs meningen igen: Systembolaget (monopolet) är rädda för konkurrens.

”Monopol utesluter konkurrens, det ingår liksom i själva konceptet.”

Monopol utesluter konkurrens, det ingår liksom i själva konceptet. Finns det konkurrens är det inget monopol – och inget Systembolag. Det är ju det gårdsförsäljning handlar om. De som vill bli av med monopolet har hittat vad IOGT-NTO kallar en trojansk häst, det vill säga ett sätt att bli av med alkoholmonopolet, genom att låtsas att det handlar om något annat. 

Alkoholmonopolet är det viktigaste verktyget Sverige har för en solidarisk alkoholpolitik som skyddar medborgarna från alkoholskador. Att vi som vill bevara den ordningen inte lyckats döpa om ”gårdsförsäljning” till ett namn som tydligare säger vad det faktiskt handlar om – nämligen producentförsäljning – är ett stort misslyckande.

”Faktum är att tillverkning av alkoholhaltiga drycker just nu är ett av de snabbast växande segmenten inom livsmedelsbranschen.” 

Dagens Nyheter, 2021-07-07

Gårdsförsäljning leder tanken till hårt slitande bönder på landsbygden som har svårt att få ihop ekonomin och som skulle kunna tjäna några extra kronor. Vem kan vara emot det?

I själva verket handlar ”gårdsförsäljning” om att de över 700 producenter som idag finns i Sverige ska få sälja alkohol direkt till kunder. Och det är inte särskilt många gårdar på landsbygden det handlar om; av de 768 producenter som fanns i Sverige i slutet av 2020 var endast 57 vinproducenter. Ölproducenterna var däremot 584 stycken – de flesta i storstäder, eller i närheten av dem. Allt enligt en artikel i Dagens nyheter som beskriver alkoholtillverkning som ett av de snabbast växande segmenten i livsmedelsbranschen just nu. Enligt DN startade i genomsnitt tre-fyra nya producenter varje månad under 2020.

EU gillar inte monopol, fri handel har alltid varit målet. Att Sverige får ha monopol på alkoholförsäljning beror främst på att det motiveras av folkhälsoskäl. En annan viktig faktor är att Systembolaget inte diskriminerar varor från andra EU-länder. Hur många tror att EU tycker att Systembolaget fortfarande har ett berättigande om antalet detaljhandlare ökar med flera hundra som dessutom bara säljer svenska produkter? 

Mer från Accent