Folknykterhetens vecka

Satsar på annonskampanj: Vi måste tänka kreativt

Nu startar Folknykterhetens vecka. IOGT-NTO i Värmland satsar på annonskampanj i lokaltidningen: "Huvudsaken är att vi inte är tysta", säger Monica Ståhl, distriktsordförande.

Vanligtvis brukar det vara bilkortege i Storfors, med slagord och banderoller. Även kyrkkaffe, tal, framträdanden och lotteri, brukar anordnas i Värmland, liksom i övriga Sverige, för att uppmärksamma Folknykterhetens vecka.

Men i år blir det annorlunda. Istället för att annonsera i lokaltidningen KH Aktuellt om de vanliga aktiviteterna som nu är inställda, har man valt att använda utrymmet för att tillsammans med Länsnykterhetsförbundet och andra lokala samarbetspartners informera om alkohol, graviditet och spädbarns hälsa – temat för Folknykterhetens vecka i år.

– Det är lite tråkigt att inte träffa andra människor såklart. Men huvudsaken är att vi inte sätter oss ner och håller tyst. Idéer finns fortfarande, det kräver bara lite mer av vårt engagemang, säger Monica Ståhl, distriktsordförande.

Folknykterhetens vecka pågår hela vecka 21, och själva Folknykterhetens dag infaller torsdagen den 21 maj. Förbundet genomför veckan digitalt på olika vis, och uppmanar föreningar att exempelvis skriva insändare, kontakta lokalpolitiker och använda sociala medier.

– Vi måste tänka kreativt och det finns möjligheter att sprida budskapen på andra sätt, som via sociala medier och videokonferenser. Det är en chans att lära sig sådant som man inte redan kan, säger Monica Ståhl.

IOGT-NTO-föreningar har även kunnat söka pengar från förbundet för att genomföra aktiviteter, vilket Monica Ståhl hoppas och tror att många i har gjort. Själv har hon lärt sig sända live, men är ändå lite tveksam till om hon kommer att våga.

– Jag brukar vara ute och tala på Folknykterhetens dag, så kanske blir det online i år. Vi får se! Det kan hända att jag säger något. Annars skriver jag istället, och hoppas folk delar och kommenterar på Facebook, säger hon.

Monica Ståhl tror att pandemin mitt i allt det dystra också kan medföra något gott.

– Vem vet – detta kanske gör att vi nästa år har både fysiska träffar och online-aktiviteter! Då tror jag att vi kan nå ut till ännu fler.

Mer från Accent