Gårdsförsäljning

Starka reaktioner på satir om gårdsförsäljning

IOGT-NTO använder satir för att uppmärksamma lobbyismen för gårdsförsäljning av alkohol. Kampanjen har redan väckt stor uppmärksamhet.

Efter att den första (se bilden ovan), av totalt tre satirteckningar publicerats har IOGT-NTO:s kommentarsfält på Facebook fyllts av reaktioner – positiva, men också ilskna.

– Vi har fått otroligt mycket positiv uppmärksamhet, sedan är ju detta en satirbild och en bra sådan drar frågor till sin spets och väcker känslor. Det visar på sprängkraften i avslöjandet om spritjätten Absoluts lobbyism i frågan om gårdsförsäljning, säger Kalle Dramstad, politisk sekreterare i IOGT-NTO.

Kalle Dramstad. Foto: Ulrica Ambjörn

Är ni nöjda med den respons kampanjen fått så här långt?

– Spridningen och engagemanget har varit över förväntan och det är jättebra att ännu fler nu fått ta del av avslöjandena i vår granskning av gårdsförsäljning från i höstas.

Ytterligare två bilder kommer att publiceras. Hur tror du att de kommer att tas emot?

– Många har längtat efter att få förklara varför de är kritiska till gårdsförsäljning och är nu glada över att ha ett enkelt sätt att göra det på. De som inte håller med oss kommer dock säkert bli lika upprörda som senast, säger Kalle Dramstad.

IOGT-NTO samarbetar med satirtecknaren Max Gustafson för att uppmärksamma lobbyismen, och det bakomliggande vinstintresset, för gårdsförsäljning av alkohol.

Max Gustafson är en rutinerad satirtecknare som även tidigare intresserat sig för hur det kan gå när marknadskrafterna får fritt utlopp.

– Frågan om gårdsförsäljning hade svävat förbi mig. När jag började läsa om det fick jag upp ögonen för hur illa det skulle kunna gå om vi luckrade upp alkoholmonopolet, säger han.

De som förespråkar gårdsförsäljning av alkohol menar ofta att det är för landsbygdens bästa. Men de flesta småskaliga alkoholproducenter finns i städerna.

”Jag vill ha ett samhälle där alla trivs, och reagerar på att det här riskerar att påverka folkhälsan negativt.”

Max Gustafson

– De har ramat in det här som något vackert, att man ska komma till en pittoresk gård där någon säljer sin hemgjorda glögg med fin etikett. Men stora företag som Absolut vodka inser att de kan tjäna enormt mycket pengar på det här. De bryr sig inte om folkhälsan, säger Max Gustafson.

På de satirteckningar han producerat i samarbete med IOGT-NTO-rörelsen ser man istället hur alkohol säljs från nedlagda skolor och industrilokaler.
– Jag vill ha ett samhälle där alla trivs, och reagerar på att det här riskerar att påverka folkhälsan negativt. Speciellt när det ligger så cyniska krafter bakom.

I höstas släppte IOGT-NTO en rapport om hur arbetet för gårdsförsäljning i Sverige drivs på av The Absolut Company. Sedan dess har IOGT-NTO letat efter sätt att kommunicera ut rapportens innehåll till nya målgrupper. Kalle Dramstad har ansvarat för samarbetet för IOGT-NTO:s del.

– Max är en av Sveriges skickligaste satirtecknare och vi var övertygande om att han skulle kunna fånga kärnan i granskningens avslöjande på ett träffande sätt, säger han.


Bilderna kommer främst att användas i sociala medier.
– Vi hoppas också att medlemmar vill dela bilderna i sina sociala medier, eller på andra sätt använda dem i sitt lokala drogpolitiska arbete under året som kommer, säger Kalle Dramstad.

Max Gustafson har ritat satir sen 1990-talet, som publiceras bland annat i tidningen ETC. Mycket av hans arbete handlar om konsekvenserna av oreglerade marknadskrafter.

– Marknadskrafterna har ingen inbyggd samhällsplanering utan agerar oftast efter vinstmaximering. Även om jag tycker att en del av marknaden kan vara fri så bör den vara starkt reglerad om det riskerar att gå ut över folkhälsan och andra grundläggande behov

Mer från Accent