Alkohol

Rödvin kan minska risk för Alzheimers

Amerikanska forskare har hittat en möjlig förklaring till att rödvin verkar minska risken att få Alzheimers. Det rapporterar Ekot idag.

Enligt Ekot har två tredjedelar av Alzheimerpatienterna ett protein som minskar mängden av ett annat protein som verkar skydda mot Alzheimers. I rödvin finns ett ämne som får det skyddande proteinet att öka, skriver forskare vid Buck Institute i USA i det senaste numret av tidskriften Pnas.

– Jag tycker att det verkar vara en väldigt intressant studie som i framtiden skulle kunna leda till att man kanske kan utveckla något läkemedel som faktiskt påverkar processen i Alzheimers sjukdom. Det ligger ju långt fram i tiden men det här är ju i alla fall ett bra steg på vägen, säger Maria Ankarcrona, docent i neurobiologi vid Karolinska institutet, till Ekot.

Hon säger samtidigt att det är för tidigt att avgöra om det faktiskt hjälper med ett glas rödvin om dagen, då det i dagsläget bara baseras på resultaten i en enskild studie.

Enligt Svenska Dagbladet är det antioxidanten resveratrol som är orsaken. Den bildas i flera växter, till exempel i skalet på röda vindruvor som försvar mot bakterier och svampar.