En marknadsplats för åsikter

Hur står det till med ungas drickande? Det är rubriken på ett av arrangemangen i Carlsbergs tält, som de delar med Dagens Media under Almedalen 2018. Carlsberg Sveriges kommunikationschef Henric Byström pratar alkohol med Grön ungdoms Axel Hallberg framför företagets alkoholfria bar. Samtalet, som spelas in till Ölpodden, håller sig på ytan av problemen med ungas alkoholkonsumtion, och som förväntas berörs det ansvarstagande i att ta fram alkoholfria alternativ till öl och problemen med smugglad alkohol.

Budskapet är enkelt: branschen är en viktig partner för politiker som vill komma tillrätta med alkoholproblemen. Att Carlsberg tjänar pengar på svenskarnas alkoholskador och sättet de marknadsför sina produkter i tredje världen nämns såklart inte. Att förvänta sig något sådant vore naivt.

Almedalen kryllar av företag som vill föra fram ett eller annat intresse, förpackat som en åsikt på en marknadsplats för åsikter. Det är inget konstigt att bilföretag pratar ekologisk hållbarhet, att de för fram åsikter i frågor där de har ett tydligt ekonomiskt intresse.

Totalt arrangerades 4 217 evenemang under årets Almedalsvecka. Enligt en kartläggning av Dagens samhälle har företagens och medias satsningar på Almedalen exploderat sen 2015. I år genomfördes 1 627 arrangemang av företag och näringsliv. Företagen står nästan för en fjärdedel av alla arrangemang under veckan. Främst handlar det om opinionsinstitut och konsultbolag.

Det är därför kanske inte överraskande att de enda som driver frågan om legalisering av cannabis under Almedalsveckan verkar vara advokatfirman De Basso och det cannabisföretag som de företräder. CW Hemp är ett amerikanskt företag som tillverkar CBD-olja, en produkt som numera inte kan säljas i Sverige utan godkännande från Läkemedelsverket.

Under ett seminarium om legalisering av cannabis arrangerat av Uppsala universitet är den enda som förespråkar en legalisering av cannabis en representant från CUF. Han verkar lägga fram ungdomsförbundets åsikt mer eller mindre pliktskyldigt. Seminariet avslutas med frågan om panelens deltagare tror att cannabis kommer vara legaliserat i Sverige om tio år. Inte ens representanten från CUF säger ja.

Cannabisfrågan är fortsatt död i svensk politik.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer