Alkoholreklam

Slut med vin som ser ut som handväskor

Nu är det stopp för de vinförpackningar som är utformade som handväskor och sommarstugor. Det slår Stockholms tingsrätt fast i en färsk dom.

Det är inte okej att marknadsföra vin genom att klä det i förpackningar som ser ut som ”chica handväskor eller mysiga sommarstugor”. Det slår Stockholms tingsrätt fast i en ny dom.

Företaget som tillverkat de aktuella lådvinerna förbjuds nu från att använda förpackningarna och att framöver göra liknande förpackningar.

Det var i början av 2016 som Konsumentombudsmannen började granska slumpvis utvalda förpackningar hos Systembolaget. Meningen var att se om produkterna följde alkohollagen, där det står att marknadsföring av alkoholdrycker ska ske med ”särskild måttfullhet”.

Konsumentombudsmannen fick särskilt upp ögonen för de lådviner som såg ut som exklusiva handväskor och röda sommarstugor.

”Förpackningarnas format och layout är osakliga samt saknar samband med innehållet i förpackningen. /…/ Osaklig reklam som spelar på känslor, stämningar och attityder är ofta livsstilsanknuten och väcker särskilt ungdomars intresse. Det finns därför risk att barn och unga attraheras av marknadsföringen”, skriver KO till tingsrätten.

Stockholms tingsrätt ger KO rätt och slår fast att vinboxarna strider mot alkohollagen och sticker ut i Systembolagets övriga sortiment.

Företaget förbjuds alltså från att använda förpackningarna, och döms att betala rättegångskostnader samt böter på en halv miljon kronor.

– Domen är välkommen och principiellt viktig. Marknadsföringen av alkohol har ökat kraftigt i Sverige, och har tagit sig nya former som står i strid med den svenska restriktiva alkoholpolitiken, säger alkoholforskaren Sven Andréasson i ett pressmeddelande.

I Accents serie om alkoholindustrin kan du läsa mer om hur den globala mångmiljardindustrin arbetar för att på olika kreativa sätt sälja sina produkter. I flera år har Kvinnoorganisationernas samarbetsråd i alkohol- och narkotikafrågor, KSAN, kartlagt marknadsföringen till kvinnor, Vilket Leena Haraké, kanslichef på KSAN, kommenterade i artikeln:

– Alkoholreklam riktad till män anspelar ofta på sex, medan reklamen till kvinnor är mer romantisk. Frihet och sköna stunder är vad som utlovas. Drick, och drick mer, är budskapet.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer