
Alkoholbranschens egen reklamgranskare, Alkoholgranskningsmannen, riktar kritik mot vinföretaget Nerlex Beverage som tillverkar Fröken Snusks vinmärke Frökens bubbel. Detta efter att ett konto på sociala medier uppmanat sina följare att köpa Frökens bubbel päron så att den kan ha kvar sin plats på Systembolaget.
Formuleringen som Alkoholgranskningsmannen kritiserar är denna:
”Vi behöver sälja 800 flaskor till för att få en plats på systembolagets hyllor nästa år. Vill du se Frökens Bubbel Päron på Systembolaget så får du gärna beställa en flaska eller två”.
Att uppmana till köp för att påverka Systembolagets utbud anses bryta mot god affärssed enligt Alkoholgranskningsmannen. Alkoholreklam får heller inte sträva efter att öka konsumtionen av alkohol, vilket är fallet om man ber sina kunder att stödköpa ens varor. Alkoholgranskningsmannen har i flera tidigare fall kritiserat företag som skickat liknande meddelanden till sina kunder via nyhetsbrev eller sociala medier.
Nerlex Beverage beklagar det hela men säger också att man inte är ansvarig för att ha skickat ut inlägget på sociala medier utan det gjorts av den som äger varumärket. Frökens Snusks management hävdar å sin sida att det kritiserade meddelandet inte skickades ut av Fröken Snusk utan av ett fan-konto på Instagram och att man när det uppdagades agerade snabbt för att stoppa utskicken. De skriver i ett svar till Accent att de tar starkt avstånd från meddelandet.
Fröken Snusk utsågs förra året till Årets folkhälsoförgörare av Ungdomens nykterhetsförbund med motiveringen att hon använt sin roll som förebild för unga till att bland annat sälja alkohol och vitt snus.