Ölbranschen

Försäljningen av hantverksöl dyker – två miljoner liters minskning på två år

Små bryggerier oroas av lågkonjunkturen och vill se ändringar i alkoholskatten.

De mindre bryggeriernas ölmärken har tappat 16 procent av sin försäljning på Systembolaget de senaste åren. De stora bryggerierna har också tappat, men bara en procent av sin totala volym. Det visar siffror som Beernews tagit fram.

Öl från mindre svenska bryggerier motsvarar fortfarande en väldigt liten del av den svenska ölmarknaden. Mellan 2021 och 2023 har den andelen krympt från 5,4 procent till 4,6 procent.

En av de småskaliga producenterna som tappat mest i försäljning säger till Beernews att man tror att det har med lågkonjunkturen att göra, kunderna väljer billigare ölsorter just nu. En annan menar att konkurrensen ökat inom segmentet av mindre producenter.

Branschorganisationen Sveriges oberoende bryggerier har flaggat för att många av deras medlemmar ligger illa till ekonomiskt just nu och att många små bryggerier kanske behöver stänga ner under 2024. Branschens föreslagna lösning på situationen är en differentierad alkoholskatt som skulle innebära att mindre bryggerier betalar en mindre skatt än stora.

Det är en lösning som IOGT-NTO:s ordförande Lucas Nilsson inte ger mycket för.

– Vi har alkoholskatten för att skydda befolkningen från de folkhälsoskador som alkoholen orsakar. I vilka andra branscher skulle man göra på det viset? Om små företag har svårt så tyder det snarare på en överetablering, att utbudet är större än efterfrågan, sa han till Accent i en intervju i början av februari.

Mer från Accent