Alkoholindustrin

Desperat industri säljer alkohol som ”hälsodryck”

Unga lägger mindre pengar på alkohol än tidigare generationer. Det vill alkoholindustrin ändra på – genom att marknadsföra alkohol som hälsosamt.

Så kallade millenials, människor födda på 2000-talet, minskande drickande orsaker kris för alkoholproducenterna, framförallt för ölindustrin. Det rapporterar Business Insider.

Den yngre generationen uppvisar en större medvetenhet om och intresse för hälso- och miljöfrågor, och alkoholindustrin är inte sena att haka på trenden. Industrin vänder ut och in på sig själv med kreativa formuleringar kring ”clean spirits”, ”wellnes beer”, och ”naturliga antidepressiva tillsatser.”

Alkohol påstås gå hand i hand med trendiga dieter, som ”paleo-vänlig” (paleo är en variant av stenålderskost), ”keto-vänlig” (kolhydratfattig diet), ”raw wines (jämför med raw food) och ”sockerfri”. Och så fortsätter det. Wellness och mindful är orden för dagen.

Dock finns inga vetenskapliga bevis på att dryckerna faktiskt motsvarar de löften som industrin strör omkring sig, skriver Business Insider.

Mer från Accent