Beroendevård

Chatta med beroendevården

Nu finns information, rådgivning och tidsbokning hos Beroendecentrum Stockholm och Maria ungdom i appen Alltid öppets chattfunktion.

Beroendevården i Region Stockholm utökas med två chattar i Alltid öppet, regionens vårdapp. Tanken är att det ska gå att ta kontakt när det passar den hjälpsökande bäst.

− Vi vet att många funderar ganska länge innan de tar kontakt med beroendevården. Med chattfunktionen vill vi möta dessa funderingar och sänka tröskeln för att söka hjälp, säger Kerstin Annerborn som är chef på e-stöd Beroendecentrum Stockholm.

Under förra året ökade antalet distanskontakter inom öppenvården med 300 procent, och antalet videomöten ökade tiofaldigt.

I chattarna erbjuds information, rådgivning och tidsbokning. För den som funderar på att söka hjälp finns möjlighet att få svar på sina funderingar om beroendevården, behandlingsutbud, och hur ett besök går till. Det är även möjligt att få rådgivning.

− Våra erfarenheter från Alkohollinjen, Droghjälpen och Maria ungdoms telefonrådgivning är att många som tar kontakt vill ha hjälp, men de har inte formulerat vad de behöver eller funderat på vart de ska vända sig. Vi hoppas att chattarna kan hjälpa till i det steget, att gå från rådgivning till ett bokat besök, säger Kerstin Annerborn.

− Föräldrar till ungdomar kan också chatta med Maria ungdom om de har frågor eller känner en oro för sitt barn.

Mer från Accent