Australien

12-åringar kan köpa alkohol on-line

Minderåriga i Australien kan handla alkohol, tobak och vapingprodukter på nätet. Bara i vart tredje fall görs id-kontroll.

Barn så unga som tolv år kan utnyttja online-leveranser och få alkohol och cigaretter skickat direkt till hemmet, eller till lokala postkontor i Australien. Det rapporterar tidningen The Sydney Morning Herald. Var tredje person får alkoholleveranser utan att någon kräver id-kontroll.

Minderåriga kan därför lura systemet genom att skriva in ett påhittat födelsedatum på olika hemsidor och få tillgång till produkter med åldersgränser, inklusive vin, öl, sprit, cigaretter, öl och vapingprodukter.

Ny forskning från the Foundation for Alcohol Research and Education, FARE, samt La Trobe University’s Centre for Alcohol Police Research, visar att fler än var tredje person under 25 år i Australien inte avkrävdes legitimation när de fick sin order.

Tolv procent i undersökningen svarade att de fick alkoholleveransen i handen, men trots det fick de inte någon fråga om id-kort. Samtidigt uppgav 24 procent att de fick sina leveranser till en postadress, eller levererat till någon annan person.

Tidningen har bland annat talat med en förälder i Sydney, vars son går i grundskolan. Sonen hade lyckats köpa e-cigaretter genom att använda ett förbetalt kreditkort från en supermarket.

– Om du går in hemsidan får du frågan om du är över 18 år. Välj bara ”över 18 år”, och det är allt de gör för att kontrollera din ålder, säger pappan till tidningen.

Den snabba utvecklingen som förändrar hur konsumenter shoppar har gjort systemet bristfälligt, enligt Michael Thorn, chef för den oberoende ideella organisationen FARE, som arbetar för att stoppa alkoholskador i Australien.

– Alkohol är inte vilken vara som helst. I grunden tillåter detta ett kringgående av systemet som vi tidigare har haft med fysiska butiker, säger han till den lokala tidningen.

FARE argumenterar för att bestämmelserna om ålderskontroller ska skärpas. De menar att köp av åldersbegränsade produkter online bör kräva scanning av ett körkort, men också en kontroll av legitimationen vid leveransen.

En granskning av alkoholförsäljare i delstaten New South Wales, där Sydney är beläget, fann att 60 procent av butikerna inte krävde födelsedatum vid försäljningen.  

Michael Thorn säger att alkoholbutiker som finns online, inklusive storsäljare som ägs av Woolworths och Coles, utnyttjas precis lika mycket av minderåriga.

I ett uttalande svarade affärsjätten Woolworths på kritiken genom att säga att de tar ålderskontroller på stort allvar.

– Vi har en policy där vi kontrollerar id-kort om en kund ser yngre ut än 25 år, och vägrar ge service av produkter med åldersbegränsningar om legitimation inte kan ges, sade en talesperson till tidningen:

– Våra chaufförer är tränade till att inte lämna onlineordrar utan tillsyn om de innehåller produkter med åldersbegräsningar. Vi levererar inte onlineordrar till postkontor.

Övriga butiker har inte svarat på kritiken.

Mer från Accent